|
|
milecesty ◦
milecesty ◦
milecesty |
O webu
» |
O nás
» |
|
speciálně k aktuální situaci v sýrii... |
|
●
Levanta & Mezopotámie 2011... |
...aneb válečnou Sýrií a divokým Kurdistánem tzv. pět minut po
dvanácté. Podívejte se s námi na fotografie z dubna 2011,
kdy jsme jeli z Bejrútu do Erbilu a ještě o chlup dále. Z
doby, kdy už v Homsu hořely barikády a Hamá právě povstalo, ale
Damašek,
Alepo, Bosra, Apamea i Palmýra nebo Mari, Dura Európos, Halabiye
a Sergiopolis byly stále ještě dostupné. Hranice byly uzavřeny
až dva dny po našem opuštění země... |
|
cestopisy a informace: |
Naše cesty po světě
»
|
Zahraniční studia
»
|
|
|
|
|
|
|
|
Chakasie a Tuva v roce 2007... |
|
|
|
|
|
|
...aneb
toulky jižní Sibiří |
|
|
|
|
|
Republiky Tuvu a Chakasii jsem pro exkursi zvolil především z důvodů jejich
pro středoevropana poměrné exotičnosti a nedostupnosti, jejich krásné přírody i
dosti bohaté a zajímavé historie svázané se svéráznou architekturou. |
|
|
|
|
|
« AUTORSKÁ PREZENTACE O ARCHITEKTUŘE CHAKASIE A
TUVY |
|
|
|
|
|
Ресрублика Хакасия это административно-территориальное образование, входящее
в состав Российской Федерации на правах ее равноправного субъекта. Входит в
состав Сибирского Федералного округа. Хакасия расположена на юге Сибири в
левобережной части бассейна Енисея. На севере и востоке граничит с Красноярским
краем, на юге с Республикой Тувой, на юго-западе с Республикой
Алтай, на западе с Кемеровской областью. Ее площадь 61,9 тыс.кв.км.
Ресрублика Тыва – самая молодая из автономных республик Российской Федерации.
11 октябра 1944 Президиум Верховново Совета СССР удовлетворил просьбу тувинского
народа о принятии Тувы в Союз Советских Социалистических Республик. Ее площадь
170,95 тыс. кв. км. и население 310 300 чел. |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
Na cestu jsem se vydal sám 12. dubna 2007 v 7:30 z
Krasnojarského autobusového nádraží. Cesta trvala asi osm hodin
a od Divnogorsku se jelo prakticky opuštěnou krajinou, která se
pozvolna měnila z tundry v step. Po příjezdu do Abakanu jsem měl
dost času, tak jsem se stačil seznámit s městem, nakoupit a
poblíž vlakového nádraží najít můj spoj do Kyzylu. Ikarus s
jakousi dálkovou úpravou (okna do poloviny odizolovaná kobercem)
vyráží na čas, tedy v 19:00 hodin. Jedeme nocí přes západní
Sajany, kde osídlení prakticky neexistuje. Autobus zastaví pouze
jednou na jakémsi odpočívadle bez (kamenných) toalet, kde
funguje jakýsi stánek, snad i hospoda, všude kolem je absolutní
tma. Příjezd do Kyzylu byl sám o sobě dosti depresivní a
připomínal scénu z nějakého filmu ze sovětských dob.
Autobus přijel asi ve čtyři hodiny ráno a zastavil na ploše před
budovu dosti zchátralého autobusového nádraží. Silně pršelo,
byla zima a svítila všehovšudy jedna lampa, která ony slavná
sovětská léta jistě pamatuje. Ikarus byl okamžitě obklíčen
taxikáři, kteří nabízeli své služby. Podařilo se mi proniknout
do útrob výše zmíněné budovy, kde jsem se rozhodl počkat do
svítání. Čekání trvalo asi čtyři hodiny a pak jsem, stále za
deště, vyrazil najít nějaký hotel. Jelikož jsem měl průvodce
Lonely Planet, tak s orientací po místních hotelích nebyl
problém, problém byl sehnat volný pokoj (stále nerozumím tomu,
kdo byl schopen na začátku dubna plně obsadit čtyři kyzylské
hotely...) Z prvního hotelu mě vyhodili, že nemají volno, z
druhého taky a když se totéž opakovalo i ve velkém hotelu na
náměstí, tak jsem mírně znervózněl.. Naštěstí ve čtvrtém hotelu
přímo na břehu Jeniseje jsem uspěl. Sehnal jsem pěkný
jednolůžkový pokoj s hajzlikem za 800 rublů. Trošku jsem se
prospal a když mě probudilo kolem poledne sluníčko, tak jsem
vyrazil do města. |
|
|
|
|
|
Centrum Kyzylu je dosti malé a vzhledem k tomu že město
Bělocarsk (dřívější jméno města) bylo založeno teprve v roce
1914 na "zelené louce" postrádá jakékoliv historické památky.
Nejužší centrum tvoří náměstí Arata a ulice Kočetova a Lenina,
které vedou paralelně s řekou, která v zaujímá v organismu sídla
také velmi důležité místo.
Na náměstí Arata se nachází nejdůležitější státní instituce,
jako je budova Vlády a Parlament a v centru stojí Státní hudebně
- dramatické divadlo se zajímavou architekturou, která kombinuje
sovětské a mongolské prvky. Ulice Lenina je "historickým
centrem", kde se nachází například budova Ministerstva vnitřních
záležitostí, objekty spojené s děním v nezávislé Tannu-Tuvě a
Muzeum. Kočetova ulice je současnou dopravní i obchodní tepnou.
Nábřeží Jeniseje je upraveno coby promenáda a nachází se zde
park s památníkem "Centr Asie", který je významným místem v
Kyzylu. Význam tohoto místa umocňuje i dům Šamana.
Vlastivědné muzeum se nachází v historickém objektu na ulici
Lenina a jeho sbírky obsahují rozsáhlou kolekci stél a menhirů z
Tjurgského období, skulptury z 11. - 13. století, nevelkou
expozici věnující se Tannu-Tuvě a expozici věnovanou Velké
Vlastenecké Válce.
Poté, co jsem si prošel město, jsem zatelefonoval dvěma
architektům, na něž jsem měl kontakt z Krasnojarské univerzity a
byla mi udělána ještě jedna exkurse s výkladem, jak po centru,
tak po jeho bližším i širším okolí. Nakonec jsem byl pozván na
místní Technickou univerzitu, kde jsem nad šálkem kávy
diskutovali o Tuvě jak historické, tak současné.
Večer jsem se šel ještě projít směrem k autobusovému nádraží,
abych zjistil, jak jezdí autobusy druhý den. Jelikož jsem Kyzyl
"zvládl" za den, tak jsem druhý den chtěl podniknout výlet někam
do centrální Tuvy.
V úvahu připadali dvě místa, Šagonar nebo Saryg-Sep, která byla
dosti vzdálená, ale ne zas tak moc... Avšak dříve, než jsem se
dostal k tabuli s jízdním řádem (je hned u dveří) jsem zaujal
pozornost místní milice a coby cizinec jsem se stal lákavým
soustem. I když šlo oběžnou kontrolu dokumentů, musel jsem do
jejich kanceláře, podrobit se výslechu co, kde a proč a kontrola
batohu byla důkladnější něž na podněsterské hranici v
Moldávii... No asi po deseti minutách mě pustili a ani nechtěli
(k mému údivu) úplatek.
Teď už nic nebránilo vybrat si zítřejší spoj. Městečko Šagonar
jsem vyloučil, protože tam ráno a odpoledne zpět nic nejelo. Do
Saryg-Sep sice ano, ale u kasy jsem se dozvěděl, že to co je
napsané na tabuli rozhodně neplatí a do Sarig-Sep že nejede nic
nikdy. Ať prý zkusím nějaké maršrutky ráno. Po této proceduře
jsem už dosti rychle směřoval do hotelu. Zaprvé jsem měl ze
školy nakázáno rozhoně nikam nechodit večer a za druhé to
vypadalo, že obavy by mohly být na místě..
14. dubna 2007 jsem vstal brzy ráno a došel na autobusové
nádraží. Opravdu prakticky ihned se mne někdo ujal s tím, kam
jedu a nasměrovali mě k té které maršrutce. Než jsem k ní došel,
tak mě odchytl taxikář a nabídl mi místo v žigulíku do Saryg-Sep
za 130 rublů (maršrutka stojí 100). No co už. Po chvíli jsme
opravdu vyjeli. Po chvilce kličkování Kyzylem jsme se ocitli na
v údolí Malého Jeniseje.
Žigulík dosti rychle poskakoval po úzké rovné a rozbité silnici
k východu. Bylo ráno a vycházející slunce osvěcovalo majestátné
hory tyčící se po stranách širokého údolí Kaa - Chem. Cesta
trvala něco přes hodinu, takže už asi kolem deváté jsem se ocitl
uprostřed vesnice, která měla být správním centrem oblasti Kaa-Chem.
Městečko Saryg-Sep vypadalo slušně řečeno svérázně. Jedna ulice
asfaltovaná, ostatní byly, jelikož bylo po dešti, dosti
rozbahněné. V čemsi co by se dalo nazvat centrem bylo několik
betonových patrových budov, jinak veškerá zástavba byla přízemní
a dřevěná. Přes to vše byla vesnice hodně rozsáhlá. Došel jsem
na její východní konec, přešel letištní plochu a vylezl na
okolní kopec. Nakonec jsem zdolal několik vrcholků a mohl jsem
se dostat do výše cca 500 m nad okolní terén. Pohled odsud byl
nádherný! Od východu svítilo slunce, dole v údolí Kaa - Chem se
rozprostíral Saryg-Sep a kolem se klikatil se Malý Jenisej, jenž
mizel kdesi na jiho-západě mezi horami. Všude kolem se tyčily
zasněžené štíty, nejvyšší na severu patřily hřebenu Akademika
Obručeva.
Po návratu do Saryg-Sep z kopců jsem se pokoušel najít
autobusové nádraží abych se co nejrychleji dostal zpět do Kyzylu.
Nebylo třeba. Maršrutka si mě našla sama a už jsme jeli. Po
příjezdu jsem měl ještě trochu času, tak jsem povečeřel v parku
na břehu Jeniseje, vyzvedl si batoh v hotelu a odebral se na
nádraží, kde jsem vyčkal svůj noční ikarus do Chakaského města
Šušenskoe.
15. dubna 2007 jsme se měli setkat s Milanem Hrubým ve městě
Šušenskoe a dále pokračovat v cestě společně. Do města jsem
přijel opět velmi brzy ráno, asi kolem čtvrté hodiny. Prvním
problémem se ukázalo to, že mohutná budova autobusového nádraží
je zavřená. Tak jsem prošel temné a liduprázdné náměstí, ale pak
mě napadlo, že by vstup do nádraží mohl být i odněkud zezadu.
Byl. Čekání na Milana nebylo v přítomnosti obrovského obrazu
Lenina až tak dlouhé, přijel z Krasnojarsku někdy pře sedmou
hodinou. Jelikož bylo stále ještě dost brzy, tak jsme se prošli
po městě, kde, jak se ukázalo, toho zas až tak moc není.
Hlavním pozoruhodností ve vsi Šušenskoe je Národní
historicko-etnografická rezervace "Sibiřská vesnice na přelomu
19. a 20. století". Nejedná se však o pouhý skanzen, nýbrž o
místo, kde pobýval V. I. Lenin v dobách svého sibiřského
vyhnanství. Dřívější název muzea byl a je všeobecně známo, že
díky této události se místní dřevěné domky dochovaly až do
současnosti ve velmi dobrém stavu. |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
 |
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|