SAUD  •  ROMARCH  •  URBAPLAN

      fenomény ... aneb proč vlastně cestujeme »  
   
milecesty ◦ milecesty ◦ milecesty
O webu »
O nás »

speciálně k aktuální situaci v sýrii...

Sýrie, Palmýra (2011)
●  Levanta & Mezopotámie 2011...

...aneb válečnou Sýrií a divokým Kurdistánem tzv. pět minut po dvanácté. Podívejte se s námi na fotografie z dubna 2011, kdy jsme jeli z Bejrútu do Erbilu a ještě o chlup dále. Z doby, kdy už v Homsu hořely barikády a Hamá právě povstalo, ale Damašek, Alepo, Bosra, Apamea i Palmýra nebo Mari, Dura Európos, Halabiye a Sergiopolis byly stále ještě dostupné. Hranice byly uzavřeny až dva dny po našem opuštění země...

cestopisy a informace:

Naše cesty po světě »

 Jenisejsk 2007

 Chakasie & Tuva 2007

 Mongolsko & Bajkal 2007

 Kazachstán & Kyrgyzstán 2007

 Uzbekistán & Afghanistán 2007

 Kavkazsko - Balkánská anabáze 2008

 Levanta & Mezopotámie 2011

 6.260 km Balkánem 2014

 Horn of Africa 2017

 Expo 2017

 In the shadow of baobabs 2018

 From Tian Shan to Caucasus 2018

Zahraniční studia »

 Krasnojarsk (Rusko) 2007

 Pasov (Německo) 2007

České země & železnice »

 
   
 
 
 
 
   
 
 
  Levantou a Mezopotámií v roce 2011...
 

 

 

 

 
  ...aneb válečnou Sýrií a divokým Kurdistánem  
  Byla to vlastně náhoda. Nepochodili jsme s žádostí o udělení víza do Jemenu, a tak jsme se rozhodli vyrazit do klidnějších destinací. I když Arabské jaro bylo v plném proudu, Sýrie se zdála jako dobrá volba. Přilétáme tedy do Bejrútu, autem projedeme údolí Bikáa (Baalbek & Hermel), přejedeme hory a přes Tripolis se vracíme do metropole. Do Damašku přejedeme maršrutkou, abychom si opět půjčili auto a vyrazili přes Suvajdu do Bosry. Dará se už raději vyhýbáme a přes Damašek míříme k slavnému Bagdad Café 66. Další den dorážíme do Palmýry. Poté se přes pouštní památky dostáváme k toku Eufratu a míříme až k Irácké hranici, respektive k městům Mari a Dura Europos. Po zajímavém noclehu v Deir ez-Zor míjíme Rakku, navštívíme Qal'at Ja'bar a Rasafu a šupajdíme na Homs. Zde se poprvé setkáváme s příznaky či přízraky války... Přenocujeme na Chevalieru a dále míříme k moři, do Tartúsu a na večer zpět do vnitrozemí. Nocleh seženeme až v Hamá (i přes varování, abychom sem nejezdili - ale jinde nic nebylo), kde opět pozorujeme z hotelového pokoje značné nepokoje. Další den pokračujeme přes Apameu a dojíždíme do Alepa. Odsud ještě navštívíme klášter sv. Simeona a mrtvá města. Tímto se se Sýrií (poněkud symbolicky) loučíme a vyrážíme směr Turecko, a dále na Irák. Do příhraničního města Zakho dorážíme už v noci a hned putujeme na místní svatbu. Druhý den konečně dosáhneme Arbilu, odkud podnikneme výlet až k vodopádům Gali Ali Bag a Bekhal. Poté se vracíme do Duhoku a navštívíme famózní pevnost Amedii. Po návratu do Turecka sedáme na busy Silopi - Diyarbakir - Tatvan, přeplujeme jezero Van a opět busem dorážíme do Horasanu. Další den se dostáváme do Karsu a taxíkem konečně až do Ani na Arménské hranici. No a zde náš výlet prakticky končí, v Karsu sedneme na letadlo a přes Ankaru a Istanbul se vracíme domů.  
  LETADLO (okrová) ... VLAK (černá) ... BUS (červená) ... AUTO (fialová) ... LOĎ (modrá) ... PĚŠKY (zelená)  
 

Nebylo to za pět minut dvanáct; nebylo to ani ve dvanáct... Bylo to kolem páté odpoledne 8. dubna 2011, kdy odstartoval náš let z Prahy. Po rychlém přestupu v Budapešti přistáváme uprostřed noci na letišti Rafíka Harírího v Bejrútu. Jak příhodné, že první koho potkáváme jsou vojáci mírových sborů... Nicméně se nám ihned podaří vypůjčit auto a už svištíme nočním městek k hotelu. V Libanonu se neplánujeme zdržet nějak dlouho. Následujícího dne se tudíž projdeme centrem metropole a s naším autem vyrážíme na základní okruh zemí. S absolutní absenci dopravního značení bojujeme už v Bejrútu, nicméně po čase najdeme výpadovku (dálnici č. 1) a po prosmýknutí se horami přijíždíme do Baalbeku. Po povinné exkursi antickým areálem s Jupiterovým, Bakchovým nebo Venušiným chrámem opět sedáme do vozu a chceme přejet pohoří a dostat se zpět k moři. Značení neexistuje a mapy nepomáhají, tak přicházejí na řadu místní. Ptáme se několikrát a několikrát dostáváme podobnou odpověď: "nejde to" (snad kvůli sněhu, nevíme). Prý do Bejrútu existuje pouze jedna cesta, dálnice č. 1. Ptáme se tedy na Tripolis, odpovědi jsou dosti podobné: "přes Bejrút"... :o) Poté si někde vzpomene, že by to snad mohlo jít kdesi na severu, nad Hermelem. Stejně už nejsme daleko a vidět tuto část údolí Bikáa z přilehlých kopců je opravdu lákavé. Je krásné dubnové odpoledne, sluníčko svítí, vlčí máky kolem kvetou... Zastavuji u krajnice, ale než stihnu udělat druhý snímek, jsou u nás vojáci. Tentokrát to ještě projde... Navštěvujeme tedy místní pyramidu (Kamouh el Hermel) a pak sjíždíme do města, abychom se vydali do hor a na Tripolis. Projet Hermel se však ukazuje jako nadlidský úkol. Krásná rovná bíle malovaná silnice mizí jako blátivá cesta v souku. Zkoušíme se z města vymotat (správným směrem), ale nedaří se. kdesi se optáme, ale vysvětlení jaksi nepochopíme. No a že tenhle jede taky na Tripolis, ať jedeme za ním. Následujeme tedy vůz a dáváme pozor, co z něj odpadne. Že ho máme následovat přes hory? Kdepak, za městem ukáže směr a křivolakou cestičku a natáhne ruku, že prý "ten dollars"... Nejdříve jsem rozuměl "two", což jsem byl ochoten zaplatit, ale "ten" mi přišlo opravdu dost. Znovu nabízím dva, ale marně. Nezbývá než zařadit a jet. Bum, bum... Naštěstí to nebyla střelba, ale pouze kameny odrážející se od kapoty našeho auta. Je pozdní odpoledne a my míříme vstříc centrálnímu masivu Libanonu. Po chvíli je cesta přehrazena kameny a dvojice vojáků nás směřuje na polní cestu, respektive, prý ať sledujeme to SUV před námi... Nezbývá nám nic moc jiného, a tak stoupáme po prašných serpentinách vzhůru. Po chvíli se nám otevírají neskutečně nádherné pohledy na údolí Bikáa zalité zapadajícím sluncem a Antilibanon strácející se kdesi v oparu. Tomu nelze odolat. Zastavujeme a fotografujeme. Po chvíli nás dojede nějaký místní obytňák, z něhož vyběhne místní rodina. Zprvu to vypadá na přátelské setkání, ale křik nás brzy vyvede z omylu. Nejdříve slovní přestřelka vygraduje přetahováním o foťák a delší hádkou. Vysvobodí nás až naštěstí projíždějící bus s vojáky, z nichž jeden umí anglicky. O co šlo, dodnes nevíme, ale když jsem po návratu do Čech pátral, tak jsem zjistil, že onen incident se odehrál takřka přímo na syrské hranici - byly jsme asi o deset kilometrů severovýchodněji, než jsem předpokládal... Poté, co jsme se trochu vzpamatovali jsme nasedli a "uháněli" tmou po kvalitativně děsivé silnici na Tripolis, kam dorážíme až uprostřed noci. Dále do Bejrútu pokračujeme po pobřežní silnici, která se však může směle rovnat tankodromu. Po dosažení a prokličkování metropolí nás čeká ještě jedna noc a pak už jen nalézt autobusák a hurá do Sýrie.

Cesta z Libanonu do Damašku hromadnou dopravou včetně přechodu hranic nebyla nijak dramatická. Po příjezdu jsme sehnali krásný orientální hotel v centru a po prohlídce města se vydali hledat autopůjčovnu, jelikož jsme po Sýrii chtěli cestovat vozem. Povedlo se, vše fungovalo a ještě se nám povedlo domluvit vrácení auta v Aleppu. Nic už tak nebrání vyrazit na cestu - kdybychom tak tušili, že to bude poslední týden, kdy ještě bude možné po zemi cestovat... Ač už jsou v plném proudu nepokoje v Dará, tak se díky velmi vstřícným lidem v Sýrii cítíme naprosto bezpečně. V první části cesty směřujeme na jih, abychom navštívili památky v Bosře. Při předání vozu nás však už žádají, abychom se raději vyhnuli dálnici a jeli raději po silnici č. 110 přes Suwaydu. Nebyl v tom problém, ale cestou už začínáme potkávat check pointy s chlápky s kalašnikovy. Zdali se jednalo o povstalce nebo armádu nevíme, nicméně český pas byl vždy spolehlivou propustkou. Po obhlídce liduprázdné památky UNESCO to otáčíme a po "zakázané" dálnici míříme zpět na Damašek a následně směrem na Palmýru. Toho dne ještě dojedeme k proslulému Bagdad Café 66, kde po probuzení pana majitele dostaneme skromnou ale laskavou večeři a nocleh, který už přišel vhod. No a následujícího krásného dne už po snídani směřujeme ke slavnému antickému městu uprostřed pouště.

Palmýru ještě zastihneme v plné její kráse i slávě, a jsme tak zřejmě jedni z posledních cestovatelů, kterým se toto podaří. Procházíme její velkolepé ruiny, které bez lidí působí ještě monumentálněji než ve skutečnosti jsou. Místní jsou vstřícní a nepohlíží na nás nějak exoticky. Milý úsměv, zamávání z motorky a "how are you" nepůsobí nijak uměle. Nevnucují se, nic vtíravě neprodávají. Jen se ptají, jak se máme. Mezi sloupy kolonády, chrámy a divadly se touláme dva dny, vyjedeme na citadelu, projdeme muzeum a pochutnáme si na místním pivu či velbloudím steaku... A co z toho ještě dnes existuje?

Z Tadmuru pokračujeme dále na severovýchod a po návštěvě Qasr al-Hayr al-Sharqi dorážíme k Eufratu, kde se stáčíme k irácké hranici, abychom ještě viděli starodávné sumerské město Mari a helénské město Dura Európos. Zde už na Evropany spolehlivě nenarazíme... Přespat se chystáme v ještě poklidném Deir ez-Zoru, kde poblíž centra nacházíme dosti svérázný ušmudlaný hotýlek s ještě víc ušmudlaným hoteliérem, recepčním a průvodcem v jedné osobě. Ručně nakreslená mapka s turistickými pamětihodnostmi přijde vhod, stejně tak jako večerní procházka po historickém visutém mostě a večeře v pouliční restauraci poblíž centrálního tržiště. Městem korzují davy lidí, vše funguje, a to včetně bankomatu! Jsou tito však tito lidé stále ještě naživu?

Další den pokračujeme na Halabiy, projíždíme Rakkou a obědváme grilovanou rybičku na hradě Qal'at Ja'bar. Odpoledne nás čeká Sergiopolis a pak už cesta syrskou pouští na Homs. Zde už trochu přituhuje... Východním předměstím projíždíme zrovna ve chvíli, když končí večerní modlitby a křičící dav nepůsobí zrovna svátečně naladěně. Musíme se rychle rozhodnout, kudy dál. V zásadě jsou možné dva směry, centrem města nebo po východní dálniční tangentě. Ulice do města je ucpaná lidmi, a tak volíme okruh. Jsme sice jediní, kteří jedou tímto směrem a taxikáři, kteří na nás mávají, ať vypadneme pryč, jsou dosti výmluvní. Jenže zpátky už to nejde. Nezbývá než sešlápnout plyn, semafor nesemafor a jet. Projíždíme hořící barikády, ale dostáváme se pryč z města... Po chvíli se ocitáme na dálnici k pobřeží, kde řízení bylo také dosti silným zážitkem. Uprostřed noci hledáme odbočku ke hradu Krak des Chevaliers a následně městečko a nějaké ubytování. Vše je ponořeno do naprosté tmy, takže vlastně vůbec nevíme, kde jsme. U nějakého obchůdku se nás ujme pán na motorce, který nás odvede kamsi, kde se prý můžeme ubytovat. Když vstoupíme, tak rodina majitelů zrovna večeří v prostorné a prázdné restauraci a když uvidí turisty, tak jsou všichni očividně zaskočeni. Ubytování je velmi pěkné, najde se i skromná večeře a na dotaz, jak daleko je slavný hrad se pán jenom usměje, ať prý počkáme na ráno. Večer je velmi přívětivý, nicméně ve vzduchu už je cítit napětí. Majitel se opatrně ptá, odkud jedeme a jaká je situace v ostatních oblastech Sýrie...

 

Probuzení ráno je opravdu fenomenální. Když vykoukneme z okna našeho pokoje, tak zjišťujeme, že jsme cca 75 metrů od hradního příkopu a na terásce nás navíc čekala snídaně s tímto výhledem. Po prohlídce hradu se loučíme s majitelem hotýlku, který akorát vítal holandské turisty v karavanech, a odjíždíme bezstarostně dál. Na cestu ještě dostáváme radu, ať se raději vyhýbáme větším městům a rozhodně přehodnotíme náš plán přespat v Hamá. Odpoledne se ještě zastavíme v Tartúsu a pak se snažíme nalézt nějaké ubytování v Masjafu, kde měl být podle mapy hotel. No místní se nám vysmáli, že zde teda rozhodně hotel není... Nedá se nic dělat, jedeme do Hamá. Když přijíždíme do města po nasvícených bulvárech plných lidí, tak si moc nedovedu představit, že by zde mohlo hrozit nějaké nebezpečí, ale... Ubytujeme se v hotelu přímo v centru, který je v horních patrech zřejmě nejvyšší budovy, auto zaparkujeme v podzemních garážích (!) a vyrazíme do víru dění. Hned na hlavním náměstí u krásné nasvícené fontány sedáme do bistra na nějakou tu zaslouženou večeři. Když jsme v polovině kebabu, tak si všímám, že korzující lidé se mění v chumel, jenž jde jedním směrem, posléze v dav běžící stejným jedním směrem, pak se začaly vytahovat pistole, následně samopaly... Během pár minut byl ve městě naprostý chaos a nikdo nevěděl, co se vlastně děje. Stejná úroveň informovanosti panovala i v hotelu, kde nám jenom důrazně doporučili, ať nikam nechodíme. Sedli jsme si teda na balkón a pozorovali dění dole. Bylo to najednou úplně jiné město, prázdné, potemnělé, smutné...

 
 

   ● Durchs wilde Kurdistan

Naše putování divokým Kurdistánem v zásadě začíná ráno na autobusovém nádraží v Gaziantepu, kde nás po dosti svižné jízdě z Aleppa vysadil taxikář. Obratem se nám daří sehnat lístky na za chvíli jedoucí přímý spoj do Silopy (na irácké hranici) a ještě stihnout i snídani. Už v autobuse však z puštěné televize zjišťujeme, že se situace v Sýrii opravdu vyhrocuje, což potvrzují ustarané SMS z Čech s jediným dotazem, a to, zda už jsme ze Sýrie pryč. Státní hranice byly podle všeho uzavřeny. O plném propuknutí občanské války se dozvídáme vlastně až v Praze...

 
 

 

 
   
   
 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisici elit, sed eiusmod tempor incidunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquid ex ea commodi consequat. Quis aute iure reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint obcaecat cupiditat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

 
   
   
   
       
   

© Ing. arch. Milan Falta, Ph.D. 2021

 

falta.milan@gmail.com ... cihakova.lenka@post.cz