|
|
milecesty ◦
milecesty ◦
milecesty |
O webu
» |
O nás
» |
|
speciálně k aktuální situaci v sýrii... |
|
●
Levanta & Mezopotámie 2011... |
...aneb válečnou Sýrií a divokým Kurdistánem tzv. pět minut po
dvanácté. Podívejte se s námi na fotografie z dubna 2011,
kdy jsme jeli z Bejrútu do Erbilu a ještě o chlup dále. Z
doby, kdy už v Homsu hořely barikády a Hamá právě povstalo, ale
Damašek,
Alepo, Bosra, Apamea i Palmýra nebo Mari, Dura Európos, Halabiye
a Sergiopolis byly stále ještě dostupné. Hranice byly uzavřeny
až dva dny po našem opuštění země... |
|
cestopisy a informace: |
Naše cesty po světě
»
|
Zahraniční studia
»
|
|
|
|
|
|
|
|
Mongolsko v roce 2007... |
|
|
|
|
|
|
...aneb z
Krasnojarsku do Kara Korum a zpět na Bajkal |
|
|
|
|
|
Mongolsko je pro mnoho Evropanů vzdálená a poměrně nedostupná země, ale
Krasnojarsk - moje základna v rámci ruských studií, je od mongolské metropole vzdálen pouze tři dny jízdy vlakem. Byl by
tudíž hřích této možnosti nevyužít...
Domluvili jsme se s kamarádem, v Čechách si zařídili víza, v Rusku koupili
lístky a 13. května 2007 jsme se potkali v Krasnojarsku. Večer jsme ještě
zvládli bujarou večerinku a hned druhý den odpoledne jsme sedli na
vlak a odjeli do Irkutsku. Přímé vlaky z Ruska do Mongolska (a zpět) jedou pouze
tři týdně (ve dnech, kdy nám to moc nevyhovovalo), takže bylo nutné přestoupit v
Irkutsku. Po prohlídce tohoto pěkného lázeňského města jsme se opět ubytovali ve
vlaku a daleká pouť mohla začít. Následující den byl celý věnován přechodu
státní hranice a dalšího dne jsme už vystupovali v Ulaanbaataru. Mongolské
metropoli jsme věnovali několik dní a poté vyrazili místní dopravou na západ, do
města Charchorin, někdejšího středověkého hlavního města Mongolské říše. Zde,
krom prohlídky významného kláštera Erdenezuu, jsme sehnali auto a vyrazili do
Orchonského údolí ke stejnojmennému vodopádu. Odsud už nás čekala cesta zpět,
pěšky do vesnice Bat Ulziy a dále maršrutkou do Ulaanbaataru. Po kratším oddychu
ve městě jsme se vlakem vrátili zpět do ruského Irkutsku, setkali se se
spolužákem a
odjeli poznávat krásy perly Sibiře, jezera Bajkalu a ostrova Olchon. |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
Vezměme jako výchozí bod naší cesty do Mongolska Irkutsk, odkud
jsme 15. května 2007 v 16:00 vyrazili vlakem č. 362 YA
vstříc mongolské hranici. K ruské celnici jsme přijeli
následujícího dne ráno, vlak zastavil a zároveň se zřejmě
zastavil i čas. Několik hodin se nedělo vůbec nic, krom toho, že
z našeho vlaku postupně odpojovali vagóny, až zbyly dva. Jeden
ruský a druhý mongolský. Naše dvě vlakové průvodkyně (tety Ljudi
- jak si říkali) nám doporučovali, ať do toho mongolského
nechodíme :o) Po obědě přišli celníci a samotné vyřízení
formalit mnoho času ani sil nezabralo. A mohlo
se vjet do přísně střeženého pohraničního pásma!
Po ujetí pár desítek kilometrů a vypití jedné Baltiky nás
přivítalo mongolské pohraniční město Suchbaatar. Na první pohled
bylo vidět, že už nejsme v civilizovaném Rusku... :o) Ihned po
zastavení do vlaku vtrhli vexláci, tak jsme také nějaký ten
finanční obnos vyměnili. Po jejich odchodu zase přiběhli
celníci, ale opět se nějaké větší drama nekonalo (samozřejmostí
je vyplňování různých smyslných i nesmyslných deklarací, ale na
to si při cestování Asií zvyknete...) Nicméně to vše pět zabralo
několik hodin a vlak se dal do pohybu až v noci, po připojení
dlouhé řady mongolských vagónů. |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
Do Ulaanbaataru jsme přijeli 17.5. ráno a hned na nádraží u
vlaku nás čekali z hotelu, který se Lubošovi povedlo zamluvit.
Dvoulůžkový pokoj s příslušenstvím a snídaní stál $16. Ubytovali
jsme se a vyrazili na obchůzku. Prvním cílem se stal obnovený
chrámový komplex a klášter Gandan s přilehlými městskými
obytnými čtvrtěmi (bývalými jurtovištěmi). Odsud jsem zamířil na
kazašskou ambasádu, jelikož jsem potřeboval vyřídit víza, což se
nakonec se povedlo, ale byl to zajímavý zážitek (telefonování na
ambasádu, zaplacení poplatku v místní obchodní bance a krom toho
všeho jsem se celou dobu po Mongolsku pohyboval bez pasu). Poté
jsme se setkali s Lubošem opět v Gandanu,
kde zrovna začínaly dopolední bohoslužby. Druhá část dne byla
věnována modernímu centru města v okolí
Suchbaatarova náměstí. V této části města určitě stojí za vidění
ono hlavní náměstí s parlamentem, operou a jinými
monumentálními budovami, hlavní třída, Národní muzeum a Muzeum
dějin přírody s unikátní kostrou tarbosaura. Jižně od náměstí se
nachází klášter Čojdžinlamy s náboženským muzeem.
Pro odpočinek je příjemné navštívit jednu z mnohých hospůdek v
okolí náměstí, kde můžete vyzkoušet místní speciality i místní
pivko. Večer jsme věnovali procházce k památníku Dzajsan, odkud
je skvělý pohled na celé město.
Druhý den ráno už jsme měli naplánovaný odjezd do Charchorinu,
ale ještě dříve bylo nutné zakoupit lístky na zpáteční cestu do
Ruska. Obřad koupi (mezinárodních) jízdenek je zde ještě o fous
složitější než v Rusku, ale nakonec se
povedlo. Mezinárodní pokladna je asi 500 m od hlavního nádraží,
kde je dost obtížné někoho zastihnout. Po chvilce hledání se
našla jakási úřednice, která dokonce tak nějak mluvila rusky,
takže jsme jízdenky zakoupili (dokonce asi o třetinu levněji,
než v Rusku) a s klidem jsme odjeli na autobusové nádraží hledat
spoj do vzdáleného Charchorinu.
Na autobusák jsme dorazili něco okolo deváté ráno a už jsme se
trochu obávali, že žádný spoj neseženeme. Ale ihned po
vystoupení z auta nás odchytil místní dohazovač, který jak
zjistil, že chceme do Carchorinu skákal metr vysoko a ihned nás
odtáhl k příslušné maršrutě. Zaplatili jsme jízdné 10.000
tugriků / os., hodili batohy na střechu a vzhledem k tomu, že
auto bylo plně obsazeno, tak se mohlo jet. Ale nejelo. Ono
totiž, jak se ukázalo, mají o obsazenosti vozu odlišné představy
Evropané a Mongolové. Vůz byl pěkný, v evropských podmínkách tak
pro pět lidí, zde bylo vyznačeno míst devět a jelo nás deset,
tři děti a spousta nákladu. Než jsme se však dali do pohybu, tak
to trvalo přibližně půl druhé hodiny, ale nakonec se vyjelo. Za
Ulaanbaatarem cesta ubíhala vcelku normálně. První zastávka byla
asi po dvou hodinách jízdy u jakési "stanice", kde je možné
doplnit palivo, opravit vozidlo, přespat, občerstvit se... My se
naštěstí spokojili pouze s jídlem a výtečný gulášek stál 1.200
tugriků (cca 20 Kč). Po obědě jsme pokračovali a po chvíli jízdy
řidič odbočil do stepi a asi hodinu se jelo cestou necestou
(spíše teda necestou), než jsme opět narazili na asfaltku (což
je mi záhadou, neboť všechny komunikace se sbíhají radiálně do
metropole...). Následovala ještě jedna pouštní zastávka a poté
už příjezd okolo páté večerní do Charchorinu.
Místní zvyklosti jsou takové, že vás autobus (maršrutka) zaveze
většinou tam, kam požadujete (pokud nepožadujete, tak na rynek),
takže jsme vystoupili přímo před branou významného kláštera
Erdenezuu z roku 1586. Areál kláštera jsme si ještě stihli
prohlédnout, ale do chrámů a muzea jsme se již nedostali.
Rozhodnutí bylo jasné - obejít ohrazení se 108 stúpami, a najít
kamennou želvičku, jediný přeživší fragment někdejší slavné
Čingischánovy metropole Kara Korum. Pravda je, že krom želvičky
se zde povaluje mnoho keramických střepů i kamenných fragmentů a
dokonce prý začaly jakési vykopávky pod vedením evropských
archeologů. Po pokochání se rovinou někdejšího města bylo třeba
najít plácek k táboření, který se nám žel stal domovem na dvě
noci, neboť nadcházející den lilo tak, že stan nešel opustit. |
|
|
|
|
|
Onoho třetího krásně slunného dne už byla možná prohlídka celého
areálu kláštera. V turistické návštěvní době se sice platí
vstupné (tuším, že $3), ale interiér chrámů jednoho z mála
klášterů, který přežil (alespoň částečně) komunistické běsnění,
opravdu stojí za vidění! Hlavním cílem dne ale bylo sehnat
nějaké auto, které by nás odvezlo asi 150 km do Orchonského
údolí k vodopádu Ulan Cutgalan (neboli též Orchonský). Pár jeepů
se sice nabízelo již před klášterem, ale ceny byly vyšší. Došli
jsme tedy na onen centrální polyfunkční rynek, kde stálo pár
aut, maršrutek, náklaďáků... Byť jsme se nacházeli v poměrně
turistické oblasti, stále naše přítomnost budila značný rozruch,
takže když jsem se snažil s jedním Mongolem tak nějak rusky
domluvit, asistovalo nám dalších dvacet vesničanů a výsledek byl
takový, že nerozuměl nikdo nikomu. Z oné babylonie nás zachránil
jakýsi mladý člověk, jenž uměl anglicky a dle jeho slov vlastnil
turistickou agenturu. Za odvoz si sice řekl $45 + benzin (asi
50.000 tugriků), ale byla to cena za auto, řidiče a průvodce na
den. Zprvu nás pohostil ve své jurtě, pak se nakoupily potraviny
i palivo a vyrazilo se do stepí. Cesta zvlněnou takřka pouštní
krajinou byla úžasná. Několikrát jsme stavěli a jedna ze
zastávek byla u nově otevřeného skalního kláštera Tövenön.
Jelikož jsme zde byli už za pokročilého odpoledne, bylo nutné si
pospíšit k vodopádu. Dojeli jsme ještě za světla, byli pohoštěni
v nějaké jurtě, ale stan se stavěl už za tmy. Možná právě proto
jsme si nevšimli, že spíme asi 20 m od onoho vodopádu - bohužel
tohoto času vyschlého... :o) No co se dalo dělat. Ale mohutný
kaňon horního toku řeky Orchon je také grandiózní. Podle něho
jsme se vypravili na dvoudenní pěší tůru zpět do vesnice Bat
Ulzij, kde bylo potřeba sehnat spoj zpět do metropole.
Příchod do Bat Ulzij byl dle našeho časového harmonogramu, ale
následovalo shánění spoje do Ulaanbaataru, což už tak jednoduché
nebylo (a o to více to bylo, vzhledem k zakoupeným jízdenkám do
Ruska a platnosti víz, potřebné). Nakonec jsme po složitém
rusko-anglicko-mongolsko-nevímjakém dialogu zjistili, že
"autobus" pojede druhý den v sedm večer od pošty :o) Nezbylo než
čekat. A přenocovat, což se ukázalo jako menší problém. Sice se
vnucovala myšlenka, že zde již turistu viděli, ale dle chování
místních tomu tak nebylo. A opilí vesničané, kteří jsou
přesvědčeni, že musíte přespat u nic, dokáží své... Nakonec nás
vysvobodil muž na motorce, možná místní orgán, který jim cosi
naznačil a byl klid. Nicméně jsme šli kus za vesnici a na kopec,
kde už byl od místních klid. Ráno po pobalení a sestupu do vsi
jsme se pokoušeli najít onen spoj - bylo to zbytečné, neboť
řidič našel nás při jeho typické okružní jízdě. Nabral nás a
dosti rychle jsme (rusky) dohodli cenu, mírně jsem to usmlouval
na 15.000 tugriků za osobu, což se jevilo jako příjemná cena.
Okolo té slibované sedmé večerní se rozhrkaný UAZ rozjel směr
Ulaanbaatar. Noční cesta byla dost děsná, a to i za předpokladu,
že vozítko nebylo "vyprodané". Zpestření jinak poklidné noci
nastalo okolo druhé ranní kdesi uprostřed stepí, když si šéf
řekl o jízdné. Dal jsem mu oněch slíbených 30.000 za nás dva,
ale on cosi že jo, ale že je to za jednoho. Chvíli jsme se
dohadovali, ale víc jsem nezaplatil! Už už se na povrch draly
myšlenky, že je to naše konečná, ale dovezl nás až do metropole,
kde se z nás pokusil vyrazit alespoň 10.000 navrch, ale dohoda
je dohoda!
Po brzkém příjezdu jsme zašli do našeho starého dobrého hotýlku,
kde pro nás byl již připraven pokoj a lehce se prospali (těšil
jsem se na sprchu, ale zrovna přestala téct voda...) Kolem oběda
jsem myslel jen na jedno - na kazašskou ambasádu a svůj pas.
Telefonoval jsem z pošty (to je vskutku obřad!) a bylo mi
sděleno, že pas je a dokonce i s vízy, ale ještě to bylo nutné
zaplatit v místní obchodní bance. To se mi už přes veškerou
snahu nepovedlo, ale naštěstí jsem to zvládl následujícího dne,
kdy jsem si i vyzvedl pasport a ještě se nám podařilo zajet na
Černý trh i do Zimního paláce Bogdchána.
25. 5. před druhou dopolední jsme již nastupovali do našeho
vlaku a těšili se na pohodlí mongolského kupé. Jakýmpak bylo
překvapení, že v onom oddělení pro čtyři lidi bylo asi osm
Mongolů a dva cizinci. Až časem vyplynulo, že cizinci jsou kluci
z Austrálie a místní s nimi pouze dělali družbu. Časem se kupé
vyklidilo a mohlo se jet vstříc ruské hranici, kde nastalo další
mírné zpestření jízdy. Ukázalo se, že velmi výhodným "vývozním
artiklem" jsou textilie a salámy. Přiznám se, že takové množství
uzenin pohromadě jsem opravdu v životě neviděl. Je tedy jasné,
že přesvědčování ruských pohraničních orgánů, že cesta do Moskvy
je dlouhá, působilo velmi komicky. Nicméně to vše mi přišlo
pouze jako určitá hra, neboť štangle salámu lítaly z jednoho
kupé na chodbu, a odtud zase mizely do kupé jiných. Nakonec se
ukázalo, že to, o co se celníci dohadovali, bylo nic oproti
tomu, co skrývaly útroby vlaku (netušil jsem, že prostor
podvozku i střechy lze použít jako dočasný sklad masa [a čeho
dalšího ještě radši nedomýšlet]). No a když se to vše vyřešilo,
osazenstvo vagónu si rozebralo proviant a situace se uklidnila,
tak jsme mohli zalehnout a nocí uhánět k Irkutsku, odkud jsme
vyráželi k druhé části naší pouti, k jezeru Bajkal a ostrovu
Olchon. |
|
|
|
|
|
 |
|
|