|
|
milecesty ◦
milecesty ◦
milecesty |
O webu
» |
O nás
» |
|
speciálně k aktuální situaci v sýrii... |
|
●
Levanta & Mezopotámie 2011... |
...aneb válečnou Sýrií a divokým Kurdistánem tzv. pět minut po
dvanácté. Podívejte se s námi na fotografie z dubna 2011,
kdy jsme jeli z Bejrútu do Erbilu a ještě o chlup dále. Z
doby, kdy už v Homsu hořely barikády a Hamá právě povstalo, ale
Damašek,
Alepo, Bosra, Apamea i Palmýra nebo Mari, Dura Európos, Halabiye
a Sergiopolis byly stále ještě dostupné. Hranice byly uzavřeny
až dva dny po našem opuštění země... |
|
cestopisy a informace: |
Naše cesty po světě
»
|
Zahraniční studia
»
|
|
|
|
|
|
|
|
Uzbekistán a Afghanistán v roce 2007... |
|
|
|
|
|
|
...aneb
z Taškentu do Kábulu a také zpět |
|
|
|
|
|
Taškent - Buchara - Kogon - Samarkand - Termez - UZ/AFG - Hyraton - Mazer-e
Sharif - Balkh - Tashkorghan Tangi - Solang - Kábul - UZ/AFG - Karschi - Chiva -
Urgench - Taškent - Pobaltí - Berlín - Praha. |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
Na nádraží dvoumilionové metropole centrální Asie jsem přijel v
odpoledním žáru po drobném zdržení na hranicích a vydal se hledat hotel, který jsem měl
zamluvený už z ČR. Poznání, že se nacházím v poměrně tuhé
diktatuře, na sebe nenechalo dlouho čekat. Z nádraží jsem jel
metrem dvě stanice a za tuto cestu mi byl pas kontrolován
dvakrát (jen štěstím jsem unikl i kontrole batohu). Hotel jsem
našel, tak jsem chtěl vyřešit druhou nutnost – sehnat místní
měnu. Vyrazil jsem tedy na podvečerní procházku s cílem najít
bankomat. Následně se ukázalo, že jsem opravdu daleko od domova.
ATM jsem sice našel záhy, avšak funkce „výdej hotovosti“ zde
nebyla k dispozici. A myšlenka, že najdu druhý se ukázala jako
naivní. Bloumal jsem ulicemi Taškentu do dlouhých nočních hodin,
ale místní měny se stále nedostávalo. Nakonec se mi podařilo
vyměnit několik dolarů v pobočce národní banky v luxusním hotelu Le Meridien. Vedle okýnka byl i bankomat, ale bohužel mojí kartu
MAESTRO nebral. Druhý den jsem vyrazil opět do tohoto hotelu s
druhou kartou MASTER CARD, ale ukázalo se, že bere pouze VISA.
Hmm.. Následovala opět dlouhá poznávací cesta městem až se mi
povedlo najít bankomat v hotelu Uzbekistán, kde jsem uspěl i s
MASTER CARD. Už už jsem se těšil na SOMy (místní měna), ale
dostal jsem pouze dolary. No lepší než nic, že? Tak a teď je
ještě vyměnit. Kde jinde, než v Národní bance. Doptal jsem se,
kde je směnárna, našel ji, byla otevřená a seděly tam dvě
úřednice. Než jsem je ale stihl oslovit, tak oslovila mě paní
stojící před onou kukaní, že mi dolary ráda obmění. Moc se mi
nechtělo, tak jsem přistoupil k okýnku směnárny, ale dozvěděl
jsem se, že místní měnu nevedou… Na dotazy, co je to za banku,
když nemají místní měnu, nereagovaly. No tak jsem se otočil na
onu dámu, která již z igelitky začala vytahovat bankovky
srovnané do úhledných cihliček. Za okýnkem mi je přepočítaly,
daly mi na ně tašku a mohl jsem spokojeně odejít… Prostě když
pojedete do Uzbekistánu, vezměte si s sebou dostatečné množství
hotovosti v dolarech a nejlépe platební kartu typu VISA a MASTER CARD (ale moc je neužijete…) Vyčerpán výměnou peněz o zatížen alespoň kilogramem papíru jsem
šel obdivovat krásy Taškentu. Za prohlídku zde stojí určitě
moderní centrum města okolo Mustaquilik Madony s ulicí Broadway.
Krásné je také slavné Historické muzeum i Muzeum Amira Timura.
Pokud chcete poznat, jak se v Taškentu žilo tak okolo roku 1930
(a v Praze okolo roku 1230), pak doporučuji zajet do starého
města, které se rozkládá v severozápadní části města, poblíž
bazaru Chorsu. Nejlepší výchozí bod je stanice metra Chorsu či
Tinčlik (Uzbecká linka). Ze spletitých uliček starého Taškentu
už není daleko k duchovnímu jádru města k Khast Imom, kde se
nachází mnohá mauzolea a mešity. Krom výše zmíněného určitě
stojí za návštěvu televizní věž, památník zemětřesení a park v
okolí hrobu neznámého vojína. Z Taškentu jsem měl namířeno pravidelnou leteckou linkou do
Buchary. Letenka stála $30, tak proč to nezkusit :o) Letadlo
mělo letět někdy v pět ráno, takže jsem byl ještě mírně v tranzu.
Než mi došla důležitost informace, že letenku sice mám, ale
rezervaci nikoliv, tak to trvalo několik vteřin… No nezbylo než
začít křičet, vyhrožovat tím či oním a sáhl jsem dokonce i k
pomluvení té „světoznámé“ společnosti Uzbekistan airways… Na to
slyšeli, takže mi rezervaci milostivě udělali (letadlo bylo
poloprázdné) a za pár minut jsem již byl v Buchaře. Zde jsem
zůstal tři noci (za velmi pěkný hotel jsem dal $20 / noc, ale dá
se slušně přespat i za $8). Toto historické město je opravdu
pohádkové a z celého Uzbekistánu se mi líbilo asi nejvíce.
Popisovat zde kouzlo těch či oněch staveb a míst je asi opravdu
zbytečné, snad jen neopomiňte výstup na minaret Kalon (nejlépe
při západu slunce), vylezte si na střechu Taqi Zargaron bazaru
(samozřejmě se sem nesmí, ale nikomu to vadit nebude – a
romantické povahy zde mohou i přespat…) a udělejte si výlet do
letního emírova sídla. Z Buchary do Samarkandu jsem cestoval vlakem. Jízdné stálo 8.000
SOM, ale v ceně byla místenka a oběd s čajem a sušenkou a vlak
připomínal české vlaky třídy EC/IC. V Samarkandu jsem se
ubytoval v hostelu Bahodir v centru za $10 (vlastní pokoj s
příslušenstvím) a navštívil jsem známé pamětihodnosti okolo
Registánu, Gur Amir mauzoleum i observatoř Ulughbek a Afrosiab s
muzeem na severním okraji města. Vzhledem k tomu, že Samarkand
je druhé největší město Uzbekistánu a známá turistická
destinace, tak už zde nenajdete takové to pravé kouzlo
zapomenutých medres a uliček, jako jsou ještě v Buchaře či Chivě. Po Samarkandu mě čekala daleká cesta na jih, do neznámých končin
až k pohoří Hindu Kush. Vyrazil jsem brzy ráno jedinou linkou do
Termezu, města na Afghánské hranici. Cesta rozpálenými pustinami
ale trvala déle než jsem čekal, takž jsme do cíle dorazili po
deseti hodinách jízdy a dvou opravách autobusu. Ihned po
příjezdu jsem se začal zajímat, jak je to se vstupem do Afghánu.
Všichni tvrdili, že teď už to nepůjde, že musím počkat do rána.
Ubytoval jsem se v hotelu Aeroport kousek od autobusáku a za
luxusní dvoulůžkový klimatizovaný pokoj s předsíní, koupelnou a
satelitní televizí jsem zaplatil $12 (v místní měně). Na recepci
jsem se ještě pokoušel sehnat informace o fungování hraničního
přechodu, protože informace od taxikářů se mírně rozcházely, ale
bylo mi doporučeno, ať se na to moc neptám, že to jsou tajné
informace. Nu což, uvidíme. Večer jsem se ještě domluvil s
nějakým taxikářem, že mne ráno odveze, a šel se vyspat
a psychicky připravit na to, že druhý den se (snad) dostanu do
jedné z nejdivočejších zemí světa. |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
Brzy ráno, abych se na hranice dostal dle doporučení tak na
osmou, jsem vyrazil sehnat onen slíbený taxík, ale nedorazil,
což zde není až takový problém. Stopnul jsem jiný a odjel směr
afghánská hranice. Vše vypadalo poměrně normálně (dokonce se zde
staví dost monumentální silnice s mimoúrovňovými kříženími – byť
provoz tomu fakt neodpovídá). Přijel jsem k prvnímu kontrolnímu
stanovišti, kde jsem vyrušil početnou posádku od vydlabávání
melounu. Velitel mě odvedl do své kanceláře a kamsi zapsal číslo
pasu, za což chtěl 2.000 SOM. Dal jsem mu 1.000 a i tak vypadal
spokojeně. Ukázal ven k bráně omotané ostnatým drátem, že v
devět otevřou hraniční pásmo. Půl hoďky před kýženým "otevírací
dobou" se zde již tvořila fronta dvou automobilů a panovala
dobrá atmosféra. Zde stojící vozy a jejich osazenstvo rozhodně
nepřipomínalo hraniční přechod na řece Amu Darje. Luxusní auta a
oděv bych řadil spíše na někdejší Luxembursko - Francouzské
hranice (fakt!). Mimo zmíněné audiny tu ještě vynikal ještě
jeden muž, který se svými lenonkami dlouhými vlasy a kufříkem na
kolečkách spíše připomínal francouzského umělce kdesi na Charles
de Gaul... Nevím, jak mě tohle napadlo, ale moc jsem se
nespletl. Pán se jmenoval Taher a opravdu se jednalo o designéra
nábytku z Francie, jenž do Afghánu cestoval služebně. Pravda je,
že byl Afghánského původu. Toto při dlouhavé celní a
nevímjakéještě kontrole seznámení se později ukázalo jako
obrovské štěstí - díky jemu jsem dojel až do Kábulu, sám bych to
asi nezvládl. Kontrola na uzbecké straně trvala několik hodin,
ale vše jednou skončí, dostali jsme razítka a už jsme klusali po
kolejích (jediných 250 metrů železnice v Afghanistánu) na
opravdový druhý břeh řeky, jak že se to jmenuje, Styx? Most hlídalo pár Afghánců s kalachy a na druhé straně už na nás
mávali po zuby moderně vyzbrojení muži. Na můj dotaz, zdali
místní armáda, se Taher ušklíbl, že prý Američani. Byli to sice
Švédové, ale i tak fajn kluci. Pozdravili jsme se, udělali si
pár snímků a krom zdvořilostních frází jsem se z nich stačil
dostat pár informací, hlavně o aktuálním stavu a bezpečnosti. No
pokrčili rameny, že jsou vojáci, tak po nich občas někdo střílí,
ale jinak že prý dobrý... Fásli jsme ještě afghánské razítko do
pasu a bez jakýchkoliv kontrol se otevřela mohutná brána a
MY VKROČILI DO AFGHANISTÁNU. |
|
|
|
|
|
Musím podotknout, že v těchto končinách znamená hranice opravdu
předěl kultur. Atmosféra zde je slovy dosti těžko popsatelná,
vypadalo to divoce, ale na druhou stranu zde lidé působili
příjemně, relativně pohodově. První naší starostí bylo vyměnit
peníze, což není problém, a následně snídaně. Sedli jsme do
jednoho z přehršle místních podniků a posnídali čaj. Zde mi
vlastně Taher nabídnu, ať jedu s ním do Mazar-e Sharifu. Nebylo
proč odmítnout, tudíž jsme najali taxi a vyrazili. Tak po půl
hodince jsme se ocitli na hlavním náměstí při slavné Modré
mešitě, a tak jsem chtěl vyřešit ubytování. Měl jsem vyhlídnutý
nějaký hotel dle Lonely Planet, ale můj průvodce trval na tom,
že se musím ubytovat v hotelu jako on, že je to nejlepší hotel
široko daleko. Jednolůžkový pokoj s balkónem stál $20 (cena
kvalitě moc neodpovídala, ale Afghánistán patří mezi ty dražší
země v regionu). Pořád jsem se z Tahera snažil dostat nějaké
informace, jak do Kábulu... Také tam potřeboval jet, ale ještě
nebyl rozhodnut kdy (potřeboval jsem z časových důvodů cestovat
už druhý den), že se prý uvidí večer. No tak jsem vyrazil na
obchůzku města, ale z centrálního náměstí jsem se mnoho
nevzdaloval, přeci jen, takový divný pocit jsem měl... Nepodíval
jsem se ani do Modré mešity, jelikož ta je pro cizince (teda
nevěřící psy) uzavřená. Večer mi ještě Taher nabídl, že si
uděláme výlet do nedalekého historického města Balkh, kde jsme
zdlábli meloun a po nočním návratu do Mazar-e Sharifu zašli i s
řidičem taxi na večeři. Místní podniky se od těch našich dosti
liší - chodí se, sedí i jí na zemi nebo na velkých pódiích,
prakticky vždy se servíruje čaj, místní chléb a dále se baští
maso, hodně zeleniny a pití typu Cola, Fanta... Večer se ještě dohodlo, že Taher pojede druhý den ráno do Kábulu
a vezme mě s sebou! Nuž nebylo o čem přemýšlet, měl jsem
jedinečnou šanci opustit „bezpečný a civilizovaný“ Mazar-e
Sharif (který i tak působil dosti exoticky) a dostat se do této
pro nás tak vzdálené metropole. Z hotelu jsme vyrazili někdy
kolem páté ráno kus za město na stanoviště dálkových taxi.
Autobusová doprava zde také funguje, ale prý je úděsná. Tyto
dálkové taxíky fungují de facto jako maršrutky - až se sejdou
čtyři lidi, jede se. Jedna jízdenka do Kábulu stála 600 afghani
($ 12). Auto se naplnilo brzy a mohlo se jet. Vzhledem ke kusu nově
zbudované silnice a neexistenci jakýchkoliv dopravních předpisů
cesta poměrně utíkala. Po chvíli jsme za městem Kholm opustili
planiny severu a vjeli do pohoří Hindu Kush. Zde už silnice
připomínala naší horší "trojku", ale pořád to šlo (asfalt byl až
do Kábulu). Po několika hodinách jsme dorazili na slavný průsmyk
Solang ve výši 3 363 m.n.m. s několik kilometrů dlouhým tunelem
ruské výroby. Vzhledem k tomu, že tato silnice je strategicky
velmi významná (připomeňme, že jde o jedinou spojnici Kábulu se
severem země a jednou z mála užívaných komunikací vůbec), tak je
tunel obnoven a funkční. Dokonce zde fungovalo sporadické
osvětlení, což je na místí poměry nebývalý luxus! Při severním
portálu tunelu také funguje příjemné tržiště s nápoji a
množstvím ovocem pro cestovatele. Po projetí tunelem už nás
čekal sestup úžasnými serpentinami dolů k metropoli Afghanistánu. Do Kábulu přijíždíme už ve dvě hodiny odpoledne a na mé přání
jsem odvezen do hotelu Barat přímo v centru města, kde se mi
podaří sehnat jednolůžák za $20, což je fajn. Rozloučil jsem se
s Taherem a opět jsem zůstal odkázán pouze sám na sebe. Ubytoval
jsem se, převlékl do dlouhých kalhot a vyrazil jsem do města.
Páteční odpoledne jsem věnoval procházkám a seznámením se s
centrem Kábulu a jeho pamětihodnostmi. Teprve s odstupem času zjišťuji, že ony dva dny, které jsem této
metropoli věnoval byly opravdu hodně málo a mnoho ze zajímavých
míst jsem neviděl. Nutno ale poznamenat, že pocity ze situace ve
městě byly opravdu jinačí, než jsou při prohlížení fotek - do
mnoha míst jsem se opravdu neodvážil... :o/ Vcelku bez problémů se dalo pohybovat v bezprostředním centru
při říčce Kábul a v "turistické pěší zóně" Chicken street. Ale i
zde jsem byl okamžitě cílem zájmu a různých dotazů místních
obyvatel. Ve dvě hodiny odpoledne jsem už byl v hotelu Barat ($20) v
centru Kábulu. Poděkoval jsem a rozloučil se s Taherem a opět
jsem byl odkázán pouze sám na sebe. Hlavním a obrovským
problémem zde je, že se nemáte šanci domluvit. S angličtinou
nebo ruštinou uspějete pouze na Chicken street nebo v hotelech,
jinak ne. Takže za takovýchto podmínek a dvěma dnům času se mi
povedlo prohlédnout centrum okolo oné famózní „turistické“
Chicken street a řeky Kábul, vypravil jsem se do válkou nejvíce
postiženého západního Kábulu, kde zároveň stojí královský
Darulamanský palác a muzeum, prošel se po zrekonstruované
Baburské zahradě a další den ráno už šupajdil na taxík a zpět na
sever. Měl jsem velké štěstí, neboť se mi povedlo dostat ještě
tentýž den do Uzbekistánu (hranice je otevřená denně, ale pouze
od 9 do 17h).
|
|
|
|
|
|
Po přechodu hranic jsem opět přespal v hotelu Aeroport v Termezu
a další den jsem chtěl vyrazit do Chivy. Vzhledem k tomu, že
jsem se nenacházel v turistických oblastech a ještě ke všemu
byla neděle, tak byl poměrně problém sehnat nějaký dopravní
prostředek. Z Termezu autobus do Chivy nejede, vlak pouze do
Turkmenistánu a letadlo jenom do Taškentu. Tak jsem se domluvil
s taxikářem, že mě odveze do města Qarshi, což je asi 250 km.
Opět jsme čekali, až se naplní celé auto, což se protáhlo na
několik hodin, a stejně jsme jeli pouze čtyři. Chtěl za to $15,
ale slíbil mi, že odtamtud ten autobus určitě pojede, že mi ho
ukáže atd… A tak se taky stalo, odvezl mě až na peron, ukázal
kasu a v šest večer jsme vyrazili. V autobuse opět nastalo
pozdvižení, že zde cestuje cizinec, notabene z Československa,
což bylo umocňováno častými kontrolami na policejních postech a
mými hádkami s milicionáři (nechápu logiku, že čím je řidší
osídlení, tím je více postů) Většinou chtěli vidět jen pas, ale
jednou, když byly asi tři kontroly za hodinu, jsem už
protestoval, tak chtěl vidět i obsah batohu. Ale jak zjistil, že
nejsem místní, tak byl klid – opravdu, coby cizinci zde máme
mnohé výhody!!! Brzy ráno autobus dofuněl do Urgenče a odsud zbývalo už pouhých
20 km do Chivy. Vzal jsem taxi a nechal se dovézt až před
vyhlídnutý hostel přímo na centrální ulici. Přivítal mě velmi
vstřícný majitel a nocleh stál $10 a za 3.000 SOM navrch byla
taková večeře, že jsem to ani sníst nemohl. Několik dní v Chivě
bylo opravdu nádherných a pohádkových. Pro toto pouštní město
platí totéž, co pro Bucharu: nemá cenu se zde rozepisovat o
monumentech architektury, prostě se sem jeďte podívat, stojí to
za to!!! No a odsud už mě čekala pouze cesta do Evropy, zpestřená ještě
jednou drobností. Do Taškentu jsem cestoval letadlem. V Alma Atě,
kde jsem kupoval letenky, mi tvrdili, že už je plno a musel jsem
si koupit Business Class za $75. Letadlo bylo ale prázdné a na
nějaké místenky se také nehrálo. Vzali si letenku, ukázali
směrem k tučku a prý ať si někam sedneme, že místa je dost
(kdyby bylo plno, tak věřím, že by to šlo i na stojáka…:o) |
|
|