Po několikaleté cestovatelské abstinenci jsme přemýšleli kam vyrazit. Po
delším váhání padlo rozhodnutí na černý kontinent, konkrétně Africký roh. Po
příletu do Addis jsme se stěží rozkoukali, a už jsme odlétali do Gondaru,
někdejšího hlavního města Etiopského císařství. Do cca 200 km vzdáleného Bahir
Daru se přesouváme maršrutou a pro plavbu po jezeře Tana najímáme loď. Dostáváme
se na Dek island i Zege Peninsula a večer ještě navštívíme Tuk-tukem (!) Blue
Nile Falls v Tis Abay. Když uvažujeme o dopravě do Lalibely, tak nás velmi mile
překvapí, že když jsme do země přicestovali s Ethiopian Airlines, tak máme
vnitrostátní letenky za polovinu (nebo tak nějak, ale prý snad ještě levněji než
místní). Do unikátního posvátného města se (neplánovaně) dostáváme na místní
Vánoce, což sice umocní už tak mystickou atmosféru místa, ale přítomnost snad
statisíců poutníků je mazec... Stejně tak jako vstupné ve výši $ 50, ale co
naplat, stojí to za to! Půlnoční mše už je bonus...
Po pár dnech odjíždíme a tak nějak
stopem se dostáváme do Weldiya, kde měníme za maršrutku směr Mekelle a jedem až
do Wukro. Zde najímáme auto i s průvodcem a následující den šplháme do několika
kostelů ve skalách Tigray. Přespíme v Adigratu a následně dojedeme až do Axumu s
jeho fantastickým či spíše fantaskním urbanismem a dalšími památkami. Do Addis
přelétáme a když se nám nepodaří sehnat lístky na bus ani jiný odvoz dále do
Dire Dawy, tak opět volíme letadlo (s mezipřistáním v Jijize). Další větší
zastávkou je fenomenální historické město Harar. Po nabažení se úzkými uličkami
jedeme dále do Jijigy a na somálskou (somalilandskou) hranici. Cílem je Hargeysa,
kde v Oriental Hotelu seženeme na následující dva dny auto s řidičem a vojákem
na cestu k pobřeží (dvoudenní zájezd!). První zastávkou je archeologické
naleziště Laas Geel se skalními malbami, načež následuje Berbera, hlavní město
koloniálního Britského Somalilandu. Druhý den pokračujeme přes pohoří Sheikh do stejnojmenného městečka. Při návratu do metropole ještě navštívíme
místo bitvy u Tug Arganu a následně už míříme na velmi komorní letiště. Zamáváme
prý jednomu z nejstarších tryskových letadel v civilním provozu mířící do
Mogadiša (DC-9 společnosti African Express), a nasedáme do našeho Air Djibouti.
V Djibouti se pokoušíme půjčit
auto, což se ukáže jako nesnadný úkol, ale nakonec se povede. Uděláme si
celodenní výlet k jezeru Assal, nejníže položenému místu Afriky, a ubytujeme se
v kempu Arta. Další den vyrazíme trajektem přes Gulf of Tadjoura do města Obock
a následně Tadjoury, nejstaršího města v zemi. S výletem do Randy se kolem
Ghoubbet-el-Kharab s množství vulkánů vracíme do kempu. Výlet do pouští Petit
Bara a Grand Bara už je jen labutí písní celé cesty: následující den odlétáme
přes Addis, Džiddu a Frankfurt do Prahy. |