|
|
milecesty ◦
milecesty ◦
milecesty |
O webu
» |
O nás
» |
|
speciálně k aktuální situaci v sýrii... |
|
●
Levanta & Mezopotámie 2011... |
...aneb válečnou Sýrií a divokým Kurdistánem tzv. pět minut po
dvanácté. Podívejte se s námi na fotografie z dubna 2011,
kdy jsme jeli z Bejrútu do Erbilu a ještě o chlup dále. Z
doby, kdy už v Homsu hořely barikády a Hamá právě povstalo, ale
Damašek,
Alepo, Bosra, Apamea i Palmýra nebo Mari, Dura Európos, Halabiye
a Sergiopolis byly stále ještě dostupné. Hranice byly uzavřeny
až dva dny po našem opuštění země... |
|
cestopisy a informace: |
Naše cesty po světě
»
|
Zahraniční studia
»
|
|
|
|
|
|
|
|
КРАСНОЯРСК - СЛАВА ГОРОДУ НА ЕНИСЕЕ! |
|
|
|
|
|
|
...aneb velké
sibiřské dobrodružství |
|
|
|
|
|
Kapitola
КРАСНОЯРСК
-
СЛАВА ГОРОДУ НА
ЕНИСЕЕ! je věnována mojí studijní cestě z Fakulty
architektury ČVUT v Praze na Sibiřskou Státní Architektonickou Akademii v letním
semestru 2007. Pokusím se zde vylíčit svoje zážitky a zkušenosti nejen z cesty sem přes Polsko,
Bělorusko a Rusko, ale i poznatky z každodenního
běžného života spojeného se studiem na Sibiři. Také se
pokusím upozornit na problémy i mnohé milé a pěkné prožitky a překvapení, se kterými se zde setkáváme.
Samozřejmostí jsou informace ze studií na zdejších univerzitách. |
|
|
|
|
|
CESTA NA RUS ...
více
»
Moje cesta na Sibiř, až do dalekého Krasnojarsku v
Ruské federaci, začala v neděli 18. února 2007 v
Hradci Králové, respektive v Pardubicích na
hlavním nádraží. Zvolil jsem mírně netradiční
způsob cesty, a to vlakem č. 107 do Varšavy, kde jsem
strávil zhruba pět hodin. Poté jsem jel nočním
rychlíkem do Minsku, kde jsem pobyl jeden den a opět na noc jsem pokračoval do Moskvy. Zde jsem
stihl navštívit tak akorát užší centrum
metropole a dům architekta Melnikova. Odpoledne
jsem odjel na letiště Šeremetěvo 1 a odletěl
noční linkou, krásným TU 154, do Krasnojarsku, kam jsem přijel
21. února v 5:40 ráno.
●
Minsk
Do Běloruska jsem z Varšavy vyrazil ve 23:35
rychlíkem "expres Moskva", který spojuje
německou a ruskou metropoli. Byl to jediný spoj,
na který mi v Čechách byli schopni prodat
jízdenku včetně rezervace. (Jízdenky, respektive
rezervace, na vlaky do zemí bývalého SSSR se v
ČR shání velmi problematicky [s výjimkou přímého
vlaku z Prahy do Moskvy a snad i Kyjeva]
prakticky je možné sehnat místenky pouze na
mezinárodní vlaky a to jenom na některé, přičemž
cestovat bez místenky je téměř nemožné a sehnat
je na místě může být vzhledem k obsazenosti
spojů někdy problém) Cesta do hlavního města
poslední diktatury v Evropě byla dobrá (tedy
pokud lze za dobré považovat noc ve starém
přetopeném běloruském vlaku s celní kontrolou a
výměnou podvozků na nejstřeženější evropské
hranici někdy ve 4 ráno...) a do Minsku jsme
dorazili poměrně na čas. Jedinou drobnou
komplikací bylo zapomenutí vyplnění a odevzdání
celní deklarace, bez čehož by vás do Běloruska
vůbec neměli pustit (ukázalo se, že deklarace je
úplně k ničemu) a taky to, že imigrační karu !!!
jsem vyplnil pouze pro transit Běloruskem
netuše, že mezi touto zemí a Ruskem už nebude
hraniční kontrola. Tudíž jsem v současnosti bez
platné imigrační karty. Jaké budou důsledky se
uvidí až zas na nějakých hranicích. Budu
informovat. Snad...
Po příjezdu do Minsku jsem jako první šel
obstarat místenku do Moskvy (dvouměsíční
otevřenou jízdenku jsem měl již z Prahy a o
místenkách viz. výše). Naštěstí tentokrát
problém nebyl a mohl jsem si i vybrat na který
vlak. Zvolil jsem český rychlík "Vltava", který
je pro příjezd do Moskvy nejlepší (přijíždí ráno
do Moskvy). Poté už jen stačilo najít úschovnu a
vyrazit do centra. Jelikož Minsk znám poměrně
dobře, šel jsem se podívat na konkrétní místa a stavby, do muzea a Národní galerie.
Jako první jsem zašel na Náměstí Nezávislosti,
kde je palác vlády od arch. Landgbarda z let
1930 - 34, kostel sv. Simona a Eleny z let 1908
- 10 a mnohé jiné stavby.
Na náměstí nezávislosti se také nachází nové
přepychové nákupní centrum "Stolica", které bylo
dokončeno v roce 2006. Jedná se o podzemní
třípodlažní galerii s centrální dvoranou a
pasáží, kde je množství obchodů, obchůdků a
kaváren.
Neurazí ani procházka po hlavním prospektu
Nezávislosti, na němž se nachází hlavní městská
vybavenost, až na Říjnové náměstí s
monumentálním Palácem republiky, před nímž je v
zimě zřízeno kluziště. Přes torzo historického
jádra, kde za zmínku stojí rekonstruovaná
radnice a katedrální kostel sv. Ducha z první
poloviny 17. st., je možné dojít na náměstí 8.
října a prospekt Vítězů, ke Dvorci sportu od
arch. Filimonova a Malyševa z roku 1966 a odsud
na Troické předměstí, což je jediná komplexněji
rekonstruovaná část města.
Po obhlédnutí těchto tradičních městských
památek a dobrém obídku jsem zašel do Národního
muzea historie a kultury Běloruska, kde jsou
tradiční exponáty. Poté jsem navštívil Národní
umělecké muzeum republiky Bělorusko, která je o
poznání kvalitnější a exotičtější, nežli
předchozí muzeum. V první řadě jsou zde k vidění
klasické budovatelské kousky :o) jako např.
"Zpět na rodném kolchozu" od Kudreviče, "Říjnové
ráno 1917" od Voronova, "Úderník" od Krugera,
"Minsk 3. 7. 1944" od Volkova nebo "Řeč
stachanovců" od Zdanovské. Zadruhé je velmi
zajímavá budova galerie sama o sobě. Starší část
je klasické sovětské muzeum, ale novější část je
obstojným postrmoderním dílem s centrální
dvoranou se skleněnou střechou a bočními
výstavními sály, které jsou s ústředním sálem
opticky propojeny.
Národní galerie zavírá v 19 hodin (opouštěl jsem
ji jako poslední) a vlak do Moskvy mi jel ve
20:52. Udělal jsem si tedy ještě procházku po
večerním Minsku a pár fotografií (čímž jsem
upoutal pozornost milice, ale poté co zjistili,
že jsem z České republiky, mi zdvořile řekli, že
se fotografovat může - fotil jsem zrovna Palác
republiky) No a pak jsem už uháněl na nádraží a
posléze do Moskvy.
Ještě několik informací k cenám. V Bělorusku je
poměrně levně, ale stále se tu objevuje nešvar
dvojích cen - pro místní a cizince. Takže pokud
chcete ušetřit ještě více, vyplatí se nesmlouvat
o studentské slevy apod. (kde poznají, že jste
cizinec) ale rusky si říci o normální lístek.
Např. vstupné pro cizince do Národní galerie cca
16.000 BYR, pro místní jsem platil asi 2.500BYR,
do Národního muzea jsem platil cizineckou taxu,
a to 7.000 BYR, jízdenka na metro stojí 300 BYR,
čaj ve vlaku 250 BYR, v centru se najíte za
10.000 - 15.000 BYR. Kurz k české koruně toho
času byl cca 100 BYR = 1 CZK, k euru 1 EUR =
2.770 BYR.
●
Moskva
Ve 20:52 vyrážím rychlíkem Vltava do Moskvy.
Těšil jsem se na poslední kontakt s ČR - na
české vagóny, ale byl jsem přiřazen do ruské
části vlaku... :o) Nicméně komfort byl klasický
ruský, tj. dobrý. Hodně vytopené kupé se čtyřmi
lůžky, samovar na chodbě a tak podobně. Jediným
překvapením na cestě bylo to, že na
bělorusko-ruské hranici není pohraniční
kontrola, což je na jednu stranu pozitivní,
avšak pouze tehdy, pokud to víte a imigrační
kartu na polsko-běloruské hranici vyplníte nejen
na pobyt v Bělorusku, ale i v Rusku...
Do Moskvy, na Běloruské nádraží, vlak doráží na
čas. Ještě před příjezdem dostáváme vydatnou
snídani (housky, salám, sýr, máslo, jogurt,
voda...), která je v ceně jízdenky (resp. teda
asi rezervace). Při pohledu z okna zevnitř
omrzlého je jasné, že bude zima. Byla. Po
vystoupení jsem se pokusil najít úschovnu
zavazadel a vyrazil do centra směrem k Rudému
náměstí.
Rozhodl jsem se jít pěšky po Tverské ulici, což
se vzhledem k velikosti tohoto města ukázalo
jako chyba. Asi po půl hodině jsem nepohrdl
Majakovskou stanicí metra a ke Kremlu jsem
dojel. Bylo ještě hodně brzy a vše bylo zavřené,
takže jsem se prošel po Rudém náměstí
(respektive po jeho okraji, jelikož samotné
náměstí je uzavřené a tento zákaz bezpečnostní
složky striktně dodržují), po Velkém moskevském
mostě a po nábřeží. Posléze jsem navštívil
mauzoleum, což je zajímavý zážitek. Před vstupem
(do prostoru Rudého náměstí) je nutné vše
(tašky, notebook, fotoaparát, mobil...) nechat v
úschovně a poté se podrobit bezpečnostní
prohlídce, která se příliš neliší od prohlídek
na běžném evropském letišti. Posléze je možné
vejít, přičemž se musíte chovat uctivě, nesmíte
mít na hlavě čepici ani ruce v kapsách. Prostě
jsou zde zkombinovaná pravidla, která platí na
letištích, ve Vatikánu, či při návštěvě
britských korunovačních klenotů... :o)
Po uvidění Lenina a krátkém obídku v Mc Donaldu
(který je hned naproti...) jsem vyrazil do
Kremlu. Bezpečnostní předpisy jsou obdobné, ale
jelikož nebyla turistická sezona, tak se alespoň
netvořily fronty. Vstupné stálo 120 rublů a v
ceně byl vstup na "Chrámové náměstí", do
jednotlivých chrámů, muzea a do "Zbrojnice".
Vstupné není drahé (měl jsem jakousi slevu pro
ruské studenty), ale zaujalo mě, že mi odmítli
vrátit na pětisetrublovku. Rozměnit nebylo kde,
ale platební kartu vzali bez problémů. V Kremlu
jsem strávil prakticky celý den, ale zato jsem
si stihl prohlédnout vše.
Jelikož se už nedostávalo času, dojel jsem
metrem na stanici Smolenskaja a vyběhl na Arbat.
Nedaleko odsud je dům architekta Melnikova z
roku 1927, velmi zajímavá památka moderní
architektury. Bohužel dům sám o sobě slavnou
stavbu moc nepřipomíná, o jeho významu se
náhodný kolemjdoucí dozví pouze z cedule. Pro
ilustraci publikuji pár fotografií z tohoto
památníku.
Následně už nezbyl čas na nic jiného, něž
sednout na metro, na Běloruském nádraží
vyzvednou batoh a dojet na konečnou stanici (Rečnoj
vokzal), odkud snad mají jezdit autobusy na
letiště Šeremetěvo. Měl jsem štěstí - jezdí!
Hned po příjezdu nějaký jel, a přímo na
"jedničku". Ani ne po hodině cesty jsem
vystoupil přímo před terminálem. Ihned po vstupu
do haly následovala bezpečnostní prohlídka.
Vzhledem k tomu, že letadlo mělo letělo asi za
dvě a půl hodiny a prostoru v hale nebylo mnoho,
chtěl jsem se jít odbavit.
Systém v Moskvě na letišti funguje tak, že nejprve je bezpečnostní prohlídka (druhá - první
je ihned po vstupu do haly) a teprve poté
vlastní odbavení u té které přepážky. Když jsem
vystál frontu na druhou bezpečnostní, tak se
úřednici zdálo, že jdu ještě moc brzy, ať prý
dostavím za dvacet minut, což vzhledem k délce
fronty znamenalo jít si stoupnout rovnou na
konec. Podruhé už tato procedura proběhla
normálně a samotný check in také. Stále jsem měl
hodně času, tak jsem myslel, že si na chvíli
sednu v hale či nějaké kavárně a odpočinu. To se
ukázalo jako nemožně, jelikož prostoru zde bylo
asi jako jako na Košickém letišti, avšak lidí o
něco více...
Naštěstí se po chvíli nastupovalo do letadla,
respektive spíš do busu, který nás odvezl k
"tučku". Letadlo typu Tu 154 vypadalo poměrně
zachovale, jen je zde oproti jiným aerům málo
místa na nohy, což vzhledem k pětihodinovému
letu bylo znát. Zato jídlo bylo výborné -
rybička s oblohou, chleba se sýrem, houska s
máslem, salát s uzeným sýrem a ruským vejcem,
česneková omáčka, káva a sušenka... Jenom víno
jsem si musel zaplatit - alkohol se na palubách
ruských letadel platí, což je možná s
přihlédnutím k povaze místních cestujících
dobře. V Krasnojarsku jsme přistáli v 5:40
místního času a hned u výstupu z letištního
areálu mě čekala Galina Chernivskaya ze SibGAU,
která by nás měla mít na starosti po celý pobyt
v Rusku.
Za zmínku stojí i obřad vyzvednutí zavazadel. Do
letištní haly, či něčeho tomu alespoň trošku
podobného, jsem se nedostal (netvrdím, že tu
není...) a přímo z autobusu, který nás odvezl od
letadla jsem vyšel ven z letiště. Teprve poté se
jde do jakési plechové boudy s jedním pásem, kde
po chvíli vyjely zavazadla. Následovala ještě
kontrola toho, že ukořistěný kufr je skutečně
váš a pak už jsem byl naložen do služebního
žigulíku a následovala asi hodinová jízda do
města. Nutno připomenout, že nás ani jednou
nestavěla milice, což je vzhledem ke stylu jízdy
řidiče s podivem. V Krasnojarsku ještě
následovalo cosi jako zorientování se po městě
(nechtěné), protože Galina měla špatnou adresu
kolejí. Nicméně po hodině divoké jízdy a pár
telefonátech jsme našli onen vytoužený prospekt
Svobodnyj 76 i kolej č. 3, čímž skončila moje
několikadenní cesta do školy.
|
|
|
|
|
|
MĚSTO KRASNOJARSK A JEHO OKOLÍ
...
více
»
|
 |
|
Krasnojarsk je téměř milionové město ležící na
veletoku Jenisej někde na střední Sibiři. Sídlo
"Красный Яр" bylo založeno na ostrožně nad
soutokem této řeky s říčkou Kačou v roce 1628
jako malá dřevěná pevnost. Dnešní město je
moderní pulzující metropolí s množstvím univerzit
i průmyslu, je důležitou dopravní křižovatko v
silniční, vodní, železniční i letecké dopravě. Poblíž
města se nachází obrovská přehrada s vodní
elektrárnou. Fotografie
jsou dle mého soudu nejnázornější možností, jak
toto pro středoevropana jistě zajímavé místo
přiblížit. Posuďte sami...
|
 |
|
●
Život ve městě na
Jeniseji
Krasnojarsk je velké město
s obrovskou spádovou oblastí, tudíž o kulturu
všeho druhu zde není nouze. Domnívám se, že
každý si zde najde své. Veletok Jenisej, který protíná město a rozděluje
jej na dvě části, je spolu s nábřežími a několika mosty sám o sobě fenoménem. Další věci
všedního života ve městě jsou pro středoevropana
naprosto normální, jiné již méně. Krom kultury
je také velmi zajímavé poznávat všední město,
protloukat se mnohými ulicemi i uličkami,
centrem i předměstími. V historickém centru
(oficiální termín) jsou tři hlavní komplexy,
resp. body přirozené koncentrace obyvatel. První
je náměstí Lenina s Krajskou administrativou a
Krajskou knihovnou. Jižní část náměstí hraničí s
obrovským parkem. Druhým centrem je prostranství
okolo Divadla opery i baletu a třetím je Střelka
s Velkým koncertním sálem, KIC, nedostavěným
mrakodrapem a pěším mostem. Krom těchto míst je
velmi zajímavé zabloudit do okolních částí se
starou dřevěnou architekturou, na nekonečná
sídliště, podívat se na nákladové nádraží, kde
se připravují poštovní vagóny či se projít po
břehu veletoku Jeniseje. Každý, kdo se nenudí
jinde, se zde taktéž nudit nebude!
●
Přilehlé okolí
Okolí Krasnojarsku, který leží v nádherné sibiřské
přírodě, nabízí široké možnosti pro podnikání různých
výletů do blízkého i vzdálenějšího okolí. Přímo z centra
města je dostupné návrší (Караульнаяа гора) s kapličkou
(Одинокая часовня), odkud je nádherný výhled na město.
Taktéž pěkný výhled na město, ale i blízké okolí a
Jenisej je ze "Sopky" (Николаевская сопка), která je
hned vedle Госуниверситет a tudíž ji máme přímo za
kolejema. Na vršek se dá dojít pěšky od univerzity, z
města je dostupná busy např.: 90, 12, 21... (na
konečnou), ale dá se tam i vyjet autem.
V těsném sousedství města se také nachází přírodní
rezervace Stolby (Государственный природный заповедник "Столбы"),
která je cílem místních i turistů. Ke Stolbám je možné
se také dostat MHD a dále je možno pokračovat po
vyznačených cestách. Pokud se seznámíte s těmi správnými
lidmi, je možné i ve Stolbách přenocovat v množství
turistických chat - в избах.
Velmi pěkná místa pro procházku jsou hned
poblíž kolejí - tj. na západním okraji města, na levém
břehu Jeniseje. Zaprvé je zde výše zmíněná Sopka a
zadruhé zajímavý velmi vysoký břeh řeky. Nejlépe je
dojet či dojít do Agademgorodku a odtud se dá jít přímo
po skalách nad řekou. Je zde krásný výhled na Stolby, na
údolí Jeniseje a když není "smogovka" tak i na část
města. Je tu možno se setkat i se zajímavou věcí, a to s
podzemními sklepy, kde si lidé v tuhé zimě přechovávají
potraviny. Jedná se o většinou rovný plácek, odkud
vyčuhuje množství komínků, sem tam poklop, do kterého
občas někdo vleze nebo vyleze... Také se odtud dá dojít
na Biatlonistický stadion, kde se v zimě horečnatě
trénuje. Od stadionu už není daleko na Sopku, přes
kterou se dá vrátit zpět na nějakou zastávku MHD.
Pokud se rozhodnete jet ještě dále za město než na
Sopku, je možné sednout na bus č. 12 (který však jezdí
dosti sporadicky) a dojet na konečnou. Bus končí v
jakémsi satelitním městečku, kde se mísí stará dřevěná
zástavba s moderními domy, jež je ohraničeno kopci,
jejichž jména se nám nepodařilo vypátrat. Hned od
zastávky je možné vyrazit do kopců a následnou trasu
zvolit dle libosti.
|
 |
|
 |
|
●
Divnogorsk
38 kilometrů jižně od Krasnojarsku leží městečko
Divnogorsk (Дивногорск), které bylo vybudováno
kvůli stavbě a obsluze
vodního díla na Jeniseji. Přehrada s vodní
elektrárnou (ГЕС - гидроэлектростанция) byla
vybudována v roce 1961
ještě o několik kilometrů níže proti proudu.
Hráz přetíná údolí v němž vytváří vodní plochu
dlouhou několik set kilometrů, jenž je nazývána
Krasnojarským mořem.V současné době by se mělo
jednat o druhé největší vodní dílo v Rusku.
|
|
|
|
|
|
MUZEA A KULTURA
...
více
»
●
ХУДОЖЕСТВЕННЫЙ МУЗЕЙ ИМЕНИ В. И. СУРИКОВА -
UMĚLECKÉ MUZEUM
Umělecké muzeum V. I. Surikova se nachází na
rohu ulic Karla Marxe (ул. Карла Маркса) a
Pařížské komuny (ул. Парижской коммуны). Ve
sbírkách je obsaženo ruské malířství, a to od
ikon pozdního 17. st až po pár kousků od
slavného malíře V. I. Surikova.
●
МУЗЕЙ - УСАДЬБА В. И. СУРИКОВА - USEDLOST V. I.
SURIKOVA
Rodný dům V. I. Surikova se nachází na ulici
Karla Marxe (ул. Ленина 98). Dnes je zde
umístěno umělcovo muzeum a v expozici můžeme
nalézt některá, spíše méně známá díla Surikova,
a zároveň se seznámit se životem v městech
Sibiře v 19. století. Komplex sestává z
vlastního patrového domu, hospodářských budov a
dvoru, kde je umístěna bronzová socha umělce.
●
КРАСНОЯРСКИЙ КРАЕВОЙ КРАЕВЕДЧЕСКИЙ МУЗЕЙ -
KRAJSKÉ MUZEUM
Krajské vlastivědné muzeum se nachází v ulici
Dubrovinského 84 (ул. Дубровинского 84) hned
vedle Komunálního mostu. Velmi zajímavá je
samotná budova muzea, která je příkladem
historizující architektury Krasnojarsku počátku
20. století. Objekt byl postaven místním
architektem L. A. Černyšjovem (Л. А. Чернышёвем)
ve stylu historizujícího egyptského slohu v
letech 1912 - 1914. Stálá expozice muzea je
dělena do několika tématických okruhů,
respektive pater. Centrem je dvorana, ve které
je v expozici "Kolonizování Sibiře Rusi v 16. -
17st." umístěna například replika kozácké lodi,
která je v kontrastu s předměty sovětské epochy,
jako je například nízkoorbitální družice, které
jsou umístěny ve na ochozu v prvním patře. Ve
druhém patře je možno se také seznámit se
životem v Krasnojarsku a okolí
v 19. a 20. století. Zde je také umístěna pro
architekty zajímavá expozice věnovaná
krasnojarskému architektu Černyšjovovi. V
přízemí je umístěna expozice flory a fauny
Sibiře. V suterénu je rozsáhlá archeologická
expozice zabývající se starými národy na březích
Jeniseje.
●
КРАСНОЯРСКИЙ МУЗЕЙНЫЙ ЦЕНТР (КИЦ) - MUZEJNĚ
HISTORICKÉ CENTRUM
Krasnojarské muzejní centrum (КИЦ) se nachází na
střelce, v historickém jádru města na ulici
Karla Marxe 1. Jedná se o moderní monumentální
objekt, jednu z dominant Krasnojarsku, který byl
postaven jako filiálka Centrálního Muzea Lenina
(ЦМА). Dnes je v něm expozice V. I. Lenina a
revoluce také umístěna, ale z větší části slouží
jako galerie pro různé výstavy.
|
|
|
|
|
|
JAK JSME ŽILI NA SIBIŘI
...
více
»
|
 |
|
Život v milionovém
městě na střední Sibiři může být pro
středoevropana nezvyklého poměrů mírně
překvapující. Což ovšem neznamená, že zde nic
nefunguje, nedá se nic sehnat, případně zde není
bezpečno. Naopak. Přesto bych zde chtěl uvést
pár řádků pro ty, kteří se sem chystají, ať už
na kratší či delší dobu, případně pro ty, které
to prostě pouze zajímá.
Pravděpodobně nejdůležitější věci, se kterými se
potýkáme takřka denně a více či méně se liší od
standardu na nějž jsme zvyklí v Čechách, jsou
bydlení, nakupování a doprava po městě i doprava
dálková či mezinárodní. Proto se následující
článek pokusím dělit z hlediska těchto aspektů.
Závěrem bych chtěl popsat naše každodenní
zážitky, a to jak trávíme volný čas.
|
 |
|
●
Bydlení
V Krasnojarsku bydlíme na
studentských kolejích, avšak bohužel nebydlíme
všichni pohromadě. Milan je na kolejích КГТУ ve
Studgorodku, což je asi 20 min. chůze (i jízdy)
od našich kolejí, které spadají pod
Госуниверситет. Bydlíme těsně vedle КрасГАСА -
kde máme většinu předmětů, což je vzhledem k
místní dopravě velkou výhodou Jedná se o klasický ruský standard (teda spíš asi
nadstandard...) Jsme tu čtyři a máme k dispozici
byt se dvěma pokoji, kuchyní, prostornou
chodbou, koupelnou a záchodem. Prostoru máme
dost, horší to je s detailem a stavem nábytku -
no prostě Rusko...:o)
Nejdříve jsme bydleli v jakémsi přízemí. Byt byl
úplně stejný, ale vybavení bylo lepší. Ale zase
orientace byla na sever a byla tam zima. Když
jsme si zvykli, tak se zjistilo, že je tam šest
postelí a museli jsme se stěhovat. Teď bydlíme v
patře na jih. Oproti spodku je horší kuchyň, už
nemáme skříňku nad dřezem a nějaké skříně (i
když dole taky nebyly nic moc...) a do koupelny
jsme si museli koupit zrcadlo. Jinak vše funguje tak
nějak normálně (na Rusko). Okny táhne (když se
ale přelepí izolepou, tak je to
přijatelné)instalace tečou kudy můžou, ale zase
teče teplá voda 24 hodin denně, záchod splachuje
a topení topí, elektřina funguje a světla svítí
(některá pořád, jelikož inženýři na chodbě
zapomněli zabudovat vypínač) => prostě jsme
spokojeni. Přesto přikládám pár fotografií
místního standardu.
●
Nakupování
Nakupovat potraviny je zde v zásadě možno několika
způsoby, respektive v několika typech obchodů. Jeden
malý obchůdek máme přímo na koleji, kde je možné koupit
chleba a jiné pečivo, sýr, nějaké pití, pirožky, které
vám zde i ohřejí... Jako druhou možnost využíváme dva
malé obchůdky na autobusové zastávce před kolejema, kde
mají o něco širší sortiment než na kolejích. Dá se tu
také pořídit např. sešit, CD i tu kopírují. Občas
nakoupíme v supermarketu, kterých jsme zatím moc
neobjevili, ale jsou tu a sortiment nabízeného zboží je
obdobný jako v České republice. Poslední možností je
nakupování na trhu, kde seženete takřka vše, ale
nejlepší je zde nakupovat ovoce a zeleninu, ryby a tak
podobně.
Ceny tu jsou obdobné jako u nás, ale spíše vyšší. Dá se
nakoupit i levněji, ale kvalita zboží pak rozhodně
nedosahuje kvality českého standardu. Neplatí tu
pravidlo, že supermarket je levnější než malý obchůdek
ani že větší balení je levnější než stejné množství
výrobku v menších baleních. Jediným pravidlem je to, že
nejlevnější je nakupování na trhu či na ulici.
Zařízení typu naší menzy jsem v Krasnojarsku nenašel,
respektive nehledal. Studentská jídelna by zde být měla,
ale z doslechu nevalné kvality i kvantity. Jídlo v
restauraci jsem mnohokrát nezkoušel, ale pro celé Rusko
platí, že i když bude dobré, bude drahé a bude ho málo.
Částečně to platí i pro rychlé občerstvení, kterého je
všude také dost. Zorientujete se sami, ale rada na
začátek: nedávejte si hamburger – je to v igelitu
zabalená prefabrikovaná věc, kterou vám u stánku pouze
ohřejí. Jíst se to nedá… Jelikož jsem občas pracoval
dlouho, sháněl jsem se po energetických nápojích –
RedBull koupíte draze, ale je zde místní nápoj zelené
barvy Flash, jenž je prodáván za přijatelnou cenu v
litrovém balení (však jsou v okolí Krasnojarsku dvě
tajná města s jaderným výzkumem :o)
●
Místní doprava
Doprava po městě je často adrenalinový zážitek, ale po
měsíci pobytu si už trošku zvykáme.Krasnojarsk nemá
metro, což je zřetelně patrné na povrchu. A dílo zkázy
dokončuje fakt, že zde není ani žádný efektivní
automobilový obchvat. Tudíž prakticky veškerá tranzitní
i místní automobilová doprava projíždí centrem, jedním
směrem po Marxa, druhým po Lenina a prospekt Mira
uprostřed je tak něco mezi. Ulice Karla Marxe a Lenina
podélně protínají historické centrum a jsou hlavními
dopravními tepnami, jak pro IAD, tak pro MHD. Je na nich
3 - 5 jízdních pruhů (malování vozovek zde neexistuje),
které jsou bohatě využity (jistě si dovedete představit,
jak snadno se přecházejí - přednost chodců v Rusku
přirozeně taky neexistuje). Kromě automobilů se zde
tísní velké množství autobusů, trolejbusů a mikrobusů.
MHD je v zemích bývalého SSSR opravdu unikátní
záležitost. V Krasnojarsku jezdí tramvaje (které však
efektivně fungují pouze na pravém břehu - tj. ne v
centru a ještě jsem jimi nejel), trolejbusy, autobusy a
mikrobusy. Z nepochopitelných
důvodů je nejvíce mikrobusů, kterými bohužel jezdí
nejvíce lidí. Výsledný efekt je katastrofální. Tyto
(často historické) stroje jsou přeplněny tak, že se
často nedostanete ani ke dveřím, které jsou ve stroji
sice dvoje, ale k výstupu fungují jen jedny - přední, a
to z důvodů, že u nich sedí konduktor, který vybírá
jízdné. Vzhledem k přecpanosti krasnojarských ulic není
výjimkou, že cestujeme hodinu, což prý ještě není tak
moc... Problémem je i dosti značná nevychovanost ruských
spolucestujících, kteří se neobtěžují s žádným slůvkem
slůvkem, když se pohybují po voze a prostě jdou. To
platí i pro konduktora, když chodí a vybírá jízdné
(zpravidla jen u velkých autobusů). Styl jízdy řidičů
všech strojů MHD je taky dosti odlišný od našeho (naše
křehké autobusy by to asi nevydržely). Když se rozjíždí,
tak je dobrým zvykem sešlápnout plyn až "na zem", což
vzhledem k vrstvě ledu pokrývající vozovku způsobí
zajímavý efekt, když se brzdí, zpravidla se také nejprve
sešlápne plyn a pak až brzda. Když se řadí, tak tak, aby
to slyšeli všichni cestující a nejlépe i ostatní
účastníci silničního provozu. Vybírání zatáček je také
legrace a hojně se používá klaksonu, hlavně v
zastávkách, kde se autobusy dohánějí, předjíždějí a tak
podobně (no nedivte se, když pokuta za překročení
rychlosti o 20km/h je 50 rublů, pak 100 rublů...)
Podobný styl jízdy mají i řidiči větších autobusů i
trolejbusů (s výjimkou, že ani v Rusku ještě nevyřešili
problém vzájemného předjíždění trolejbusů), ale přesto
je cestování těmito stroji mnohem pohodlnější. Obvykle
zde konduktor prochází busem a vybírá jízdné, takže se u
výstupu nemusíte drát až k předním dveřím (jsou zde
jedny prostřední), je zde více místa a autobusy jsou
modernější. Většinou se jedná o vyřazené německé či
korejské dopravní prostředky, což prozrazují nápisy na
nich, či ještě někdy i reklamy uvnitř...:o) V autobusech
je také občas umístěna plochá obrazovka, kde promítají
videoklipy a už jsme tu viděli i několikaminutový šot
propagující ruskou armádu... Jízdné stojí 8 rublů
(výjimečně 6 rublů), a to ať jedete kam jedete. Tudíž
zaplatíte 8 rublů i za jednu zastávku, ale když máte
štěstí (resp. teda spíš smůlu), tak se za tuto cenu
můžete vozit třeba dvě hodiny... :o) Permanentky tu
neexistují a taxi jsou v Rusku všeobecně drahé (po
Krasnojarsku 300 - 500 rublů).
●
Dálková doprava
... lodí
V Rusku je podstatě možné cestovat všemi možnými
způsoby. V Krasnojarsku je říční přístav, odkud v
letních měsících vyplouvají lodě do nedalekého
Divnogorsku, ale i k několik dní vzdálenému pobřeží
Severního ledového oceánu. Sám bych někdy tento výlet
rád podnikl, ale při tomto studijním pobytu to bylo
vyloučené jak z finančních, tak hlavně z časových
důvodů. Jednosměrná jízdenka stojí něco okolo 5.000 RUB
a loď pluje asi pět dní (v letní sezóně, tj. asi od
konce května). Výlet raketou do Divnogorsku stojí 120
RUB a je o poznání dostupnější :o) Lodí je také možné se
pohybovat po jezeře Bajkal a z něho vytékající řece
Angaře. V Listvjance si je možné objednat rozmanité
turistické výletní plavby, a nebo sednout na jednu z
několika linek, například do Irkutsku (denně krom
pondělka), Severobajkalsku (1x týdně) či na ostrov
Olchon (2x týdně) - lodě plují pouze v létě.
●
Dálková doprava
... letadlem
Letadlo je k cestování taktéž možné použít. Krasnojarsk
má letiště s místními i mezinárodními lety, ale osobně
jsem jej využil pouze při příletu z Moskvy. Z
mezinárodních letů možno například zmínit pravidelnou
linku do Taškentu, kterou provozují Uzbecké aerolinie,
které zde mají i zastoupení. Odlišnosti oproti evropským
zvyklostem zde jsou především ve vydávání zavazadel.
Poté, co si jej vyzvednete vás bude čekat ještě jedna
kontrola u východu, která si odtrhne zavazadlový lístek
z vaší letenky a překontroluje, zdali je zavazadlo
skutečně vaše. U mnohých letišť nečekejte zavazadlové
pásy, ale pouze jakási výdejní okýnka u kterých je vždy
patřičná mela. Ve střední Asii jsem se setkal i s tím,
že nás vyhnali za bránu letiště a po chvíli přivezly
kufry a naházeli je mezi lidi (kontrola vlastnictví ale
proběhla také...)
●
Dálková doprava
... vlakem
Ruským fenomenálním dopravním prostředkem je vlak. Kdo
jím necestoval, nebyl v Rusku. Samotné cestování tímto
dopravním prostředkem se v mnohém liší od cestování u
nás a v Evropě, ale je v mnohém podobné v systému
železniční dopravy ve státech bývalého SSSR. Prvním
důležitým krokem je získání informace, kdy požadovaný
spoj jede. K tomuto účelu slouží informační kancelář,
kde vám to poměrně ochotně sdělí i včetně ceny jízdenky.
Stejnou informaci získáte i u moderních informačních
počítačů s dotykovým displejem umístěným v nádražní
hale. Zde je k dispozici informace kdy vlak jede, kolik
stojí jízdenka do jednotlivých tříd a snad i kolik je
ještě volných místenek. POZOR: v Rusku resp. bývalém
Sovětském svazu moc (vůbec) nefunguje systém přestupů.
To znamená, že vám nikdo neřekne, že je možné cestovat z
bodu A do bodu C s přestupem v bodě B. Informace se
podávají vždy na přímý spoj a vy sami si musíte zjistit,
kde a jak přestoupit.
Druhým a stěžejním problémem je zakoupení jízdního
dokladu. Na to, že přijdete k pokladně a koupíte si
lístek tam a tam, zapomeňte. Vzhledem k tomu, že pro
drtivou většinu Rusů je vlak jediným dostupným dopravním
prostředkem, bývá na nádražích dosti těsno. Když se
dostanete k pokladně a sdělíte kam chcete, budete
vyzváni k předložení cestovního pasu (na Ukrajině jsem
se setkal s tím, že požadovali originál všech
cestujících, ale zde postačila i kopie) a zaplacení (v
hotovosti samozřejmě!:o) Cena jízdenky je kalkulována
pro mě dosud záhadným způsobem. Hlavní cenu určuje
vozová třída, následně se platí jakýsi manipulační
poplatek, někdy účtují i ložní prádlo a ještě „povinné
pojištění“, které jsme však platili jen někdy…
Pokud se vám jízdenku podaří zakoupit, zvítězili jste.
Ono to zde totiž tak samozřejmé není, z jednoho prostého
důvodu: vlaky jsou většinou plné k prasknutí (hlavně v
letních měsících) a víc lidí, než je lehátek prostě
cestovat nesmí. Proto doporučuji si jízdenku koupit tak
dopředu, jak je to jen možné (s uplacením průvodčího
jsem se setkal na Ukrajině, ale nespoléhal bych na to!!)
V SSSR* připadají v úvahu dvě možnosti: 1. pokud
vyjíždíte ze stanice, ze které je vlak vypraven, je
možné si jízdenku, resp. místenku, zakoupit 40 dní
dopředu 2. pokud jedete ze stanice, kterou vlak
projíždí. Pak se jedná o tzv. projižajščij poezd a
lístek si můžete koupit tři dny dopředu (pokud je ještě
ve vlaku místo).
Co se vozových tříd týče, v zásadě je možné cestovat
dvěmi. V kupé a na plackartě. Kupé jsou pohodlná ruská
čtyřmístná uzamykatelná kupé, plackarta je zase více
exotická a rozhodně doporučuji zkusit. Jedná se o
otevřený vagón, ve kterém jsou naskládaná lůžka. Sice to
tam trošku smrdí, ale rozhodně není nouze o navázání
kontaktů, uspořádání družby s vojáky a tak podobně.
Domnívám se, že obavy o bezpečnost v těchto vagónech
jsou zbytečné a o pohodlí pasažérů je postaráno. V
každém vagónu je samovar se vždy horkou vodou, k
dispozici je i chladná pitná voda a možnost zakoupení
čaje i jiných nápojů a drobných potravin u průvodčího.
Větší množství potravin může nakoupit ve stanici či o
procházejících obchodníků. Lůžkoviny rozděluje průvodčí
a platí se přímo jemu paušální částka od 50 do 80 rublů
(pokud to již není zahrnuto v jízdence). WC v každém
vagónu je samozřejmostí, ale pozor na tzv. sanitární
zóny, což jsou časy, kdy se WC uzamyká – vždy ve stanici
a většinou i půl hodiny před a po stanici (ve více
urbanizovaných lokalitách můžete mít problém…).
Krom vlaku je možné cestovat i autobusem. To doporučuji
pouze do míst, kam vlak nejede a letadlo neletí.
Krasnojarsk má velké autobusové nádraží, odkud vyrážejí
linky do bližších i vzdálenějších destinací. O
informacích a prodeji jízdenek platí podobná pravidla
jako u vlaků, akorát že na informacích (telefonní
sluchátko na sloupu uprostřed haly) už nebyli tak
ochotní. Jízdenky se prodávají také nepřestupní a
informace o odjezdech z jiného města se neposkytují. S
jednou výjimkou a to linkou z Abakanu do Kyzylu – na ní
jsem si mohl koupit jízdenku už v Krasnojarsku.
●
Dálková doprava
... autobusem
Krom vlaku je možné cestovat i autobusem. To ale
doporučuji pouze do míst, kam vlak nejede, loď nepluje a
letadlo neletí. Krasnojarsk má velké autobusové nádraží,
odkud vyrážejí linky do bližších i vzdálenějších
destinací. O informacích a
prodeji jízdenek platí podobná pravidla jako u vlaků,
akorát že na informacích (telefonní sluchátko na sloupu
uprostřed haly) už nebyli tak ochotní. Jízdenky se
prodávají také nepřestupní a informace o odjezdech z jiného
města se neposkytují. S jednou výjimkou a to linkou z
Abakanu do Kyzylu – na ní jsem si mohl koupit jízdenku
už v Krasnojarsku. V Rusku i v dalších zemích regionu se
vždy platí za zavazadlo, většinou ve výši zhruba 10% z
jízdného.
|
|
|
|
|
|
STUDIUM A STUDIJNÍ MATERIÁLY
...
více
»
Vzhledem k tomu,
že naše výprava čítající pět studentů ČVUT
dorazila do Krasnojarsku především za účelem
studií, je kontakt s místními studenty,
profesory a různými zdejšími fakultami i
univerzitami každodenní realitou. Veškeré
záležitosti ohledně našeho pobytu a studií
zajišťuje Сибирский государственный
аэрокосмический университет имени академика М. Ф.
Решетнева (Siberian State Aerospace
University), která je zároveň naší zvoucí
univerzitou. Přesto však na této univerzitě máme
prakticky pouze výuku ruštiny. Čtyři z nás
studujeme na Sibiřské Státní Architektonické
Akademii - КрасГАСА a pátý kolega navštěvuje
Krasnojarskou Státní Technickou Univerzitu -
КГТУ.
V této pasáži bych chtěl vystihnout to, jak se
českým studentům studuje na daleké Sibiři.
Pokusím se zde vylíčit vlastní poznatky, zážitky
a zkušenosti, jenž rozdělím do dvou etap. V
první uvedu to, jaké máme předměty, jak se k nám
chovají pedagogové - prostě jak se studuje a ve
druhé části bych rád popsal zdejší školské
stavby z hlediska stavebního, což jak zjišťuji
také není zanedbatelné :o)
|
 |
|
●
Jak a co
studujeme ...
Na prvním místě všeho je nutno zmínit vstřícnost a
nesmírnou ochotu místních lidí, a to jak ze studijních
oddělení, tak některých studentů, kteří se o nás
starají, která se projevila ihned po mém "převzetí" na
letišti a odvezení na koleje. Po příjezdu a poměrně
únavné třídenní cestě jsem se trošku vyspal a hned
odpoledne mě čekali na zahraničním oddělení SibSAU (Сибирский
государственый аэрокосмический университет имени
академика М. Ф. Решетнева), kde
se řešily formality - tj. přihlášení, propustky na
univerzity apod. Vlastní rozvrh však bylo nutno
konzultovat s pedagogy přímo na КрасГАСА, kde se brzy
ukázalo, že nikdo moc nikam nespěchá. Ještě měsíc po
příjezdu nemám rozvrh kompletní... Seznam vypisovaných
předmětů jsme měli k dispozici již před odjezdem v České
republice. Vybral jsem si tedy šest pro mne velmi
zajímavých předmětů, avšak posléze se ukázalo, že zdaleka
ne všechny se v tomto semestru vypisují. Ale opět se
projevila veliká vstřícnost a předměty, jež nebyly
vypsány udělaly pouze pro nás. Po měsíci řešení předmětů
vypadá rozvrh následovně:
1. Архитектурное проектирование, což je
ekvivalent našich ateliérů, respektive semestrálního
projektu. Vedoucím projektu je docent Александер
Василевич Слабуха, jenž je expertem na rekonstrukce a
revitalizace městské zástavby. Pro svoji úlohu jsem si
mohl vybrat ze dvou zadání. V obou případech šlo o
revitalizaci přibližně jednoho městského bloku. Vybral
jsem si "kvartál" přímo v centru města, z jedné strany
ohraničený městskou tepnou ул. Карла Маркса a hlavním
náměstím Площадь Революции. V tomto bloku se nachází
katedrála, resp. pseudogotický kostel ze začátku 20. st.
od architekta Sokolevského, dřevěná historická zástavba,
ale i "chruščovka" a devítipodlažní domy. Ateliéry se
zdají být alfou omegou zdejších studií. Projekt nevypadá
složitější než na ČVUT, ale přeci jen popisování různých
analýz a návrhů v ruštině zabere víc času.
2. Реконструкция городской застройки
(rekonstrukce a revitalizace městské zástavby) je
předmět, který se bude vzájemně doplňovat s ateliéry. Na
první lekci se braly především dopravní vztahy velkých
měst, zejm. Moskvy, Tokia, New Yorku, Varšavy ... a
přestavba městských tepen. Překvapí, že jsme se učili o
odstraňování zeleně a rozšiřování
a zprůjezdnění městských průtahů... No uvidíme. Na druhé
hodině se braly transporty... Zpočátku to vypadalo dost
nevinně, něco málo o silnicích, metru - převážně v USA a
Moskvě, zmínka o systému P+R... Ale ze začínajícího
spánku mě probralo to, jak je možné například rozšířit
silnici - transportem domů... Následovala hodinová
přednáška o transportech domů, jejich otáčení o metodice
odtržení od základů, podchycení na systém ocelových
roštů a tak podobně. Příklady byly z Moskvy, USA a
Československa :o) Jsem zvědav, zdali nabyté znalosti
někdy uplatním i v praxi...
3. Материалная культура Сибири (jakési dějiny
umění Sibiře) je předmět věnující se především stručné
historii Sibiře před osídlením Rusy, prvnímu mapování,
stavbě prvních sídel a měst, ikonopisectví...
4. История архитектуры Сибири (historie sibiřské
architektury) pod vedením opět doc. A. V. Slabuchy je
zajímavý exkurz do historie osídlování Sibiře od jeho
počátků až do současnosti, který se vzájemně prolíná s dějinami
umění Sibiře.
5. История русской архитектуры (historie ruské
architektury) měl být předmět mapující ruskou
architekturu od 18. stol. až do počátku 20. stol. Ale
jelikož je tento předmět vypsán pouze pro nás, podařilo
se mi přemluvit naší profesorku, aby přednášela komplet
ruskou architekturu od jejích počátků na Kyjevské Rusi.
Vzhledem k tomu, že se
specializuji na dějiny evropské architektury 10. - 13.
století, a shánění materiálů na téma staroruské
architektury je v ČR poměrně obtížné, je pro mě tento
předmět nesmírně zajímavý. Poznámky z přednášek spolu s vlastními
fotkami z cest po Ukrajině, Bělorusku a Rusku budou
uveřejněny na odborném portálu
www.romarch.cz
6. История советской архитектуры 1917 - 1990
(historie sovětské architektury). Tento předmět by měl
navazovat na historii ruské architektury a pojednávat o
stavitelství v rámci celého Sovětského svazu.
7. Практический курс 3D Studio MAX - na "MAX"
jsem původně chodit nechtěl, ale vzhledem k tomu, že je
to až od 10h a profesorka vypadá velmi zapáleně, tak
kurz asi navštěvovat budu.
8. Русский языкa máme všichni dohromady 2x týdně,
jehož výuku však naše učitělnica moc nezvládá a místo
velmi potřebné konverzace probíráme spíše gramatiku.
Závěrem dlužno říci, že studium v Rusku předčilo má
očekávání, co se kvality, odbornosti i vstřícnosti
pedagogů týče. Máme zajištěný přístup do fakultních
knihoveh, můžeme si půjčovat knihy i od pedagogů, jsou
nám k dispozici jejich prezentace v *.ppt, jsou zde
poměrně dobře vybavené počítačové učebny (s internetem
je problém v tom, že je pomalý),
opravdu si není nač stěžovat! Určitým problémem, nebo
spíše zajímavostí, jsou místní studenti. Zvláštnost je
ta, že jsou tak o dva až čtyři roky mladší (systém
školství je zde odlišný od ČR - mají 11 let školy a pak
univerzitu), což při spojení s ruskou dost neukázněnou
povahou vede k výsledku, že mnohdy není problém v porozumění
ruskému výkladu, nýbrž v uslyšení pedagoga...
●
Kde studujeme ...
Zajímavou a poněkud svéráznou kapitolu studií v těchto
končinách "Мира" je materiálová i stavební kultura a
stav (především sociálního) vybavení jednotlivých
univerzitních budov :o) Jak již bylo zmíněno, všichni se
pohybujeme mezi několika univerzitami, tudíž i budovami.
Hlavní budova naší zvoucí univerzity (СибГАУ) je starší
dům, ale vcelku evropského
standardu. To už se ovšem nedá říci o korpusu "D" této
univerzity. Dvoupodlažní dům sovětského vzezření
připomíná spíše bludiště. Z uzoučkého schodiště vybíhá
změť chodeb, které se při šířce cca 1,20m a otevírání
dveří do těchto chodeb stávají poněkud nebezpečné.
Design tříd je relativně dobrý, ale chodby jsou tmavé,
špinavé..
Zajímavý je korpus "A" КрасГАСА. Je to nový, respektive
nedostavěný korpus (už se staví 15 let...), ale uvnitř
na evropské úrovni. Až na výjimky... Zatím jsem se v
zemích bývalého SSSR setkal se dvěmi neřešitelnými
problémy. Toalety (jestli se to tak dá nazvat) a
schodiště. To je problémem i na "Ačku". Studentu
architektury nejde do hlavy, jak je možné že (nejen na
budově architektury) se výška stupňů v jednom rameni
může lišit i 100 mm... Hned vedle bloku "A" je blok "K",
který připomíná spíše cosi jako střední školu. Atriová
patrová budova je tuším ze 60tých let a je
dosti vybydlená. Jinak ničím nevyniká.
Nějaké přednášky máme také na korpusu "B", který je
vzdálen asi půl hodiny chůze, popřípadě stejnou dobu
jízdy maršrutkou. Tento blok je v areálu КГТУ a jeho
vzezření také stojí za zmínku... Příjemný vstup a malou
halu vystřídá spojovací prosklený krček (v Rusku
neexistují okna, kterými by netáhlo) s podlahou z
"pohledového" kompletně vyšlapaného betonu. Schodiště
(přirozeně s rozdílně vysokými stupni) je občas
proražené skrz naskrz atd. V chodbách
jsou na zemi položeny vlysy, které taky něco pamatují.
Chodby sami jsou temné a špinavé, ale kontrastují s
pěknými učebnami. Vše by se dalo tolerovat, nebýt zde
klasických ruských "toalet", k jejichž objevení
nepotřebujete žádnou cedulku (no jak to bude fungovat v
létě opravdu nevím). Myslím, že jakýkoliv popis je
zbytečný - přikládám nějaké obrázky... :o)
|
|
|
 |
|
 |
|
|
|