|
|
milecesty ◦
milecesty ◦
milecesty |
O webu
» |
O nás
» |
|
speciálně k aktuální situaci v sýrii... |
|
●
Levanta & Mezopotámie 2011... |
...aneb válečnou Sýrií a divokým Kurdistánem tzv. pět minut po
dvanácté. Podívejte se s námi na fotografie z dubna 2011,
kdy jsme jeli z Bejrútu do Erbilu a ještě o chlup dále. Z
doby, kdy už v Homsu hořely barikády a Hamá právě povstalo, ale
Damašek,
Alepo, Bosra, Apamea i Palmýra nebo Mari, Dura Európos, Halabiye
a Sergiopolis byly stále ještě dostupné. Hranice byly uzavřeny
až dva dny po našem opuštění země... |
|
cestopisy a informace: |
Naše cesty po světě
»
|
Zahraniční studia
»
|
|
|
|
|
|
|
|
Kazachstán a Kyrgyzstán v roce 2007... |
|
|
|
|
|
|
...aneb
Zailijský Alatau a Ťan-šan |
|
|
|
|
|
Omsk (RUS) - Astana - Alma Ata - Medeo - Čimbulak - Biškek (KG) - Biškek -
Tokmak - jezero Issyk Köl (Čolpon Ata) - údolí a průsmyk Kum Bel´ - údolí Čong
Ak Suu - jezero Issyk Köl (Karakol) - dolina Jeti Öghüz (Puklé srdce a Sedm
býků) - údolí Květů - údolí zvané Teleti - Karakolské údolí - jezero a průsmyk
Ala Köl - Arašanského údolí - termální lázně Altyn Arashan - jezero Issyk Köl
(Kaji Say) - Biškek - Taraz (KZ) - Turkestán - Taškent (UZ). |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
Ruskou Federaci opouštím po čtyřměsíčním studijním pobytu pobytu
29. června 2007. Večer sedám na rychlík z Omsku
do Astany a uvelebuji se na lehátku mojí plackarty a netrpělivě
očekávám pohraniční kontrolu. Z Ruska už jsem byl sice zvyklý na
ledacos, ale problém byl v tom, že dnešní den mi končila
platnost víza a půlnoc se nezadržitelně blížila. No byl jsem
připraven použít různé výmluvy, například i tu o všeobecné
platnosti moskevského času, ale naštěstí to nebylo třeba.
Sympatická a milá slečna celnice přišla ještě onoho 29. a byla
vykulená spíš ona ze mě, než já z ní... Takže na odjezdu se
žádné problémy nekonaly, dokonce mi jako suvenýr zůstala
imigrační karta i celní prohlášení. Kazašská hraniční kontrola,
která se již konala 30. 6., ale také bez větších problémů, se
již bylo možné trošku prospat. Do metropole Astany vlak přijíždí
na čas a mojí prioritou je sehnat nějaké ubytování, což zde není
úplně jednoduché (resp. levné). Nakonec uspěji v nádražním
hotelu, kde sdílím jednu místnost bez příslušenství s dalšími
existencemi, například s velitelem tanku ze ´68... No ale za
1.500 KZT se to vydržet dá.
Na Astanu jsem si vyhradil dva dny, což se později ukázalo jako
málo. Ve „starém“ centru toho k vidění mnoho není. Za návštěvu
stojí pouze muzeum prezidenta Nazarbajeva, jehož kult osobnosti
je patrný na každém kroku. Ovšem opravdovou zajímavostí Astany
je nově stavěné administrativně-obchodní a vládní centrum, které
se nachází několik kilometrů od centra staršího. Páteří tohoto
nového urbanistického celku je pěší třída s množstvím fontán a upravených
pestrobarevných záhonů, na které je také situován symbol země -
věž Bajterek. Od této konstrukce prospekt pokračuje dále až k
novému parlamentu, který celou kompozici opticky uzavírá. V
současné době vše spíše připomíná staveniště, ale pokud se
podaří tento celek naplnit lidmi, pak se domnívám, že půjde o
velmi zajímavý architektonický počin.
Z metropole Astany jsem se vypravil napříč celou zemí do bývalé
metropole Alma Aty. Bylo nutné jet autobusem, protože jsem opět
narazil na zdejší typický problém, a to urgentní nedostatek míst
ve vlaku. Busová jízdenka stála sice něco okolo 5.000 KZT, ale
noční cesta byla poměrně pohodlná a ráno jsem byl již na
autobusovém nádraží v Alma Atě, kde to
opravdu vypadalo jako ve střední Asii… Prioritou v Alma Atě bylo
opět sehnat ubytování, a to na čtyři dny. Kdosi z jakési
agentury mi poradil, ať zkusím vysokoškolské koleje na rohu
ulice Satpajeva (za zemědělským institutem), že prý je to
nejlevnější ubytování ve městě. Kupodivu jsem to našel a
kupodivu měli i volno (na dva dny – ale lepší než nic…) s cenou
1.000 KZT za noc! Bydlel jsem na pokoji s jakýmsi Japoncem a Kazachem,
jenž mi následně domluvil prodloužení ubytka na zbylé dvě noci s
tím, že místa je dost, jenom kolejbába dělá jakési
nepochopitelné problémy. Ubytování v centru města na opravdových
kazašských kolejích můžu jedině doporučit… :o)
Jak jsem již zmiňoval, chtěl jsem v tomto „překrásném zeleném
městě“ zůstat čtyři dny, neboť většina lidí, které jsem potkal
před i po mém zdejším zastavení, tvrdili, že je to nejkrásnější
město široko daleko. Nevím, co je k tomu vede, ale dle mého
soudu je jedno z nejhorších. Jak jsem si postupně začal
uvědomovat, Alma Ata doplatila na „stěhování metropole“. To co
Astana ještě nemá, Alma Ata už nemá. Jediné co zde zbylo je ona
zeleň. Všudypřítomná městská zeleň, což na první pohled může
působit velmi příznivě, ale není tomu tak. Díky tomuto fenoménu
je Alma Ata město bez tváře, bez dominanty. Vše co vidíte, když
chodíte městskými bulváry a náměstími jsou stromy a přerostlé
husté keře a za nimi tušíte již dožívající panelové domy. Krom
poznávání pamětihodností v centru města, kde je k vidění starý
parlament, Palác republiky, hotel Kazachstán, park Panfilov a
ještě pár věcí, jsem si vyrazil na slavné Medeo – vysokohorský
rychlobruslařský stadion v Zaliském Alatau, odkud jsem došel až
do střediska Šymbulak, což byl pěkný celodenní výlet.
V Alma Atě bylo také nutno vyřídit nějaké formality. Zakoupil
jsem zde vnitrostátní letenky uzbeckých aerolinií (ale o tom
později), vyřídil si uzbecká víza, což byla bezproblémová
záležitost na jedno odpoledne (vzhledem k tomu, že jsem měl
pozvání už z ČR) a také bylo třeba se zaregistrovat na OVIR, což
už bylo horší. Jeden den jsem neuspěl, tak jsem následující
vyrazil znovu – ráno do fronty odevzdat pas a odpoledne si ho
vyzvednout. Samotná registrace za drobný poplatek nebyla
problém, ale bitva, která se strhla po otevření okýnek už ano…
Registrace je také velmi zajímavá zkušenost (a zákonná
povinnost), ale stačilo mi to zažít jen jednou... |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
Z Alma Aty odjíždím 6. července maršrutkou. Sehnat linku do
Biškeku není vůbec problém a stálo to myslím 800 tenge. Když
auto přijelo na hranici, tak nás řidič vyhnal a přes čáru se šlo
pěšky. Trošku mi zatrnulo, neboť jsem měl v autě vše, ale nic se
nestalo a na druhé straně už nás pan řidič očekával - zajímavý
systém. A samotné překročení hranice se také obešlo bez
komplikací, kyrgyžští celníci dokonce tušili, že nepotřebujeme
víza! Do Biškeku už nebylo daleko a zde jsem se opět potkal s
kamarádem Lubošem, který se už stihl ubytovat v hotelu Kojša
poblíž Ošského bazaru (cena za noc v dvoulůžkovém pokoji bez
příslušenství byla 250 Som).
Naše dvoutýdenní putování touto velehorskou zemí jsme samozřejmě
začali v metropoli Biškeku (v někdejším Frunze), který se mi
mimochodem líbil mnohem víc než Alma Ata. Náš hotel se nacházel
nedaleko od centra, takže na hlavní náměstí Ala Too se dalo
dojít po příjemné hlavní třídě Chuy, kde se také nachází většina
místních pamětihodností. Na hlavní obchodní třídě Chuy se
například nachází Bílý dům, operní divadlo, Státní historické
muzeum a mnoho obchodů i restaurací, na jejichž zahrádkách je
velmi příjemné posezení zejména večer, nad sklenkou místního
piva či šampaňského (řekněte si předem, že jej chcete vychladit
- jinak se podává teplé) a nějakým tím
skopovým šašlikem. Krom drobného průjmu z nadměrné
konzumace místních nápojů nás potkala pouze jedna drobná
nepříjemnost, a to když si nás coby cizince vyhlídl místní
milicionář. Problém byl ten, že ani jeden jsme neměli u sebe
pas. Luboš jej nechal na recepci v hotelu a já na kazašské
ambasádě. Měli jsme sice kopie, ale… Nejdříve chtěl víza a když
už skoro uvěřil, že je vážně nepotřebujeme, tak registraci
(kterou jsme sice asi potřebovali, ale po zkušenosti z
Kazachstánu jsem ji odmítl řešit…). Chvíli jsme se dohadovali,
vyhrožoval jsem mu telefonováním na naši ambasádu i na jejich
Ministerstvo zahraničí (proč se takovéto věci stávají vždy v
neděli v poledne?), ale trval na tom, že s ním musíme na
stanici. Vyrazili jsme a ušli pár metrů a když viděl, že z nás
opravdu nic nevyrazí, tak nás velkoryse propustil :o)
Z Biškeku jsme vyrazily 8.7., na východ směrem k jezeru Issyk
Köl, ale naší první zastávkou se mělo stát město Tokmak. Na
autobusovém nádraží jsme sehnali maršrutku, což problém nebyl,
ale museli jsme zaplatit plné jízdné až do Čolpon Aty, což
činilo tuším 350 Som. V Tokmaku jsme hned přesedli na taxi a
nechali se odvézt do asi 25 km vzdáleného místa, kde se nachází
věž Burana. Tato památka pochází z 11. století a jedná se o
zbytek minaretu v někdejším městě. Krom sověty rekonstruovaného
cihlového torza je zde i malé muzeum, archeologické vykopávky
citadely a mnoho turkických kamenných stél ze 6. - 10. stol.
Vstupné činí 50 Som a v ceně je zahrnut i odborný výklad. Po
prohlídce celé archeologické lokality i výstupu na minaret jsme
se naším taxíkem vrátili zpět do Tokmaku (řidič na nás čekal
hodinu a vše stálo 200 Som), kde nebyl problém po chvilce čekání
stopnout maršrutku do letoviska Čolpon Ata, kam jsme přijeli
vpodvečer. Z přemýšlení, kde postavíme stan nás vytrhla paní
dotazujíce, zdali sháníme ubytování. Nocleh v jejím domě pro nás
oba včetně dobrého pohoštění, a to jak večer tak ráno, přišel na
250 SOM. Druhého dne se trošku umoudřilo počasí, takže se bylo
možné i vykoupat v jezeře. Po osvěžení nezbylo než pobalit
batohy, rozloučit se, vyfotografovat a poznamenat si adresu, na
kterou zašleme snímky a shánět dopravní prostředek dál. Nakonec
jsme usmlouvali taxi na 80 Som (původní nabídka 300 Som), který
nás odvezl do nedaleké vsi Korumdu, odkud jsme začali stoupat
údolím řeky Kum Bel´ ke stejnojmennému průsmyku ve výši 3.600
m.n.m. Cesta pozvolnou chůzí trvala necelé tři dny a počasí bylo
všelijaké, ale pohledy na jezero a bílé štíty na jeho jižním
břehu jsou nezapomenutelné!
Z průsmyku Kum Bel´ jsme sestoupili do údolí Čong Ak Suu a s
jedním noclehem se dostali zpět ke břehu jezera. Dolina Čong Ak
Suu je krásná a monumentální, avšak čím více se přibližuje k
jezeru, tím je zde více turistů, a to zejména rusky mluvících,
což s sebou přináší mnohé nepříjemné následky... :o/ Na konci
této doliny se nachází ves Grigorjevka, kde jsme neváhali a
využili místní krčmu i plácek k přespání. Další den opět
nezbylo, něž smlouvat o cenu za nějaké auto až do Karakolu, což
je poměrně velké město v celém východním Kyrgyzstánu a zároveň i
jakýsi výchozí bod pro turisty. Taxikáři chtěli 400 - 600 Som,
ale nakonec jsme "stopli" žigulíka za 300 Som. V Karakolu je
jedna vyhlášená restaurace jménem Zarina, kde je na místní
poměry velký výběr dobrých jídel. Neváhali jsme s návštěvou a
pochutnali si na specialitě jménem Kurdak. Krom pohostinství zde
stojí ještě za vidění dřevěnýruský pravoslavný kostel sv.
Trojice z roku 1895. Vzhledem k blížícímu se večeru opět nezbylo
než sehnat odvoz dál do doliny Jeti Öghüz. Opět se poštěstilo
sehnat ne oficiální taxi, takže jízda v pěkné audině vyšla na
250 SOM a my mohli klidně povečeřet v malém domku přímo pod
známými skalními útvary "Puklé srdce" a "Sedm býků", kde jsme
zároveň i strávili noc. |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
Od Sedmi býků jsme vyrazili 14.7. údolím Květů do údolí zvané
Teleti a následující ráno i na stejnojmenný průsmyk ve výšce
3.759 m.n.m., ze kterého bylo nutno sestoupit do Karakolského
údolí, přespat a také zaplatit poplatek za vstup do národního
parku (asi 1.000 Som!) a poté začít stoupat k jezeru Ala Köl.
Tento výstup byl dosti náročný a to i z důvodu, že nám moc
nepřálo počasí. Jezera jsme pro to dosáhli až 17.7. dopoledne,
ale to stále ještě nebyl cíl. Ten den jsme museli přejít i
průsmyk Ala Köl ve výši 3.860 m.n.m. a dostat se co nejníže.
Výstup do nejvyššího bodu byl sice namáhavý, ale stále to nebylo
nic proti sestupu do Arašanského údolí, který vedl jemným a
jílovitým, částečně zasněženým suťovým polem. To vše jsme
absolvovali ve vánici či děšti. Odměna nás čekala až následující
den, kdy jsme již za pěkné modré oblohy několik hodin relaxovali
v termálních lázních Altyn Arashan. Relax v horké vodě byl sice
po té vysokohorské anabázi více než příjemný, ale díky našemu
lenošení nám ujelo jediné auto zpět ke jezeru Issyk Köl. Vydali
jsme se pěšky přemýšleje, jak těch asi 25 km za odpoledne
ujdeme, ale naštěstí jel ještě jakýsi muž s malým UAZem a ten
nás po několika ušlých kilometrech nabral. No myslel jsem, že
takové jízdní podmínky, jaké bylo možné vidět v Mongolsku se
nemohou naskytnout už nikde na světě. Terénem, jakým jsme jeli
by v Čechách neprojel ani tank... Nicméně vozítko bez větších
problémů dohupsalo do Karakolu a my si mohli opět dopřát prima
kurdak a mnohé jiné v naší oblíbené restauraci.
Vše však má svůj čas a tak po dobrém jídle i pití bylo opět
nutno se dát na cestu. Již jsme směřovali zpět k Biškeku, ale
tentokráte jsme chtěli zvolit jižní pobřeží jezera. Vyšlo to
opravdu o chlup. Dočetl jsem se cosi o jakémsi karavenseraji ze
12. století u města Kaji Say. Nikdo ale o ničem nevěděl a hlavně
nejel žádný spoj tímto směrem (nabídky na taxi za 2.000 Som jsme
ignorovali). Čekali jsme až do večera až jela jakási noční
maršrutka do Biškeku (valná většina jich jezdí pouze po severním
břehu!!!) a na místě, respektive kdesi na pláži u jezera několik
kilometrů před Kaji Say, jsme byli kolem jedenácté v noci, za
temno temné tmy. Nicméně ihned se nás ujal muž s dotazem, do
jakého jedem sanatoria (cosi se nacházelo na kopci nad silnicí)
a když jsme odpověděli, že si chceme pouze postavit stan, tak
nám hned nabídl místečko vedle své jurty. Než jsme k němu těch
pět metrů došli, tak se to změnilo na pozvání do jejich jurty,
kam nám paní přinesla milé pohoštění a celý zbývající večer jsme
nad místním čajem s Temirchánem diskutovali o Kyrgyzstánu, jeho
historii i současnosti, tradicích a tak podobně. Ráno nás
probudilo slunce a zjistili jsme, že ležíme přímo na písečné
pláži jezera a celé dopoledne jsme věnovali plavání v průzračně
čisté vodě, jejíž hladina je o fous výše, než naše Sněžka :o)
Bez oběda nebylo možné od Temirchána odejít, no ale odpoledne
jsme již potřebovali jet, tak nám zastavil maršrutu a domluvil
cenu 250 Som / os do Biškeku. Vystoupili jsme ale znovu v
Tokmaku a jeli se ještě jednou za krásného počasí podívat na věž
Burana. Do metropole jsme dojeli taxíkem za 100 Somů.
Zde jsem urychleně vyzvedl pas z kazašské ambasády (žádal jsem o
tranzitní víza – bez problémů, chtěli pouze víza cílového státu
(UZB) a vlakovou jízdenku, stálo to 25 USD) a pak už jsme jen
třídili myšlenky nad místním pivem a teplým
šampaňskoe kyrgyzskoe igristoe v zahradních restauracích.
Následující noc jsme opět strávili v hotelu Kojša a druhý den se
ještě stihlo muzeum Frunze s jeho rodným domkem a poté už
nezbylo, než se rozloučit, dojet na autobusové nádraží, odkud
jsem, opět sám, odjel busíkem za 180 Som do kazašského města
Taraz. |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
Cesta na kazašskou hranici trvala několik hodin, což bylo v
rozpálené a narvané maršrutce dost vyčerpávající, a přechod
byl vcelku bez problémů (na místní poměry - opět nás vyhnali z
auta, prošli jsme frontou, resp. spíš děsnou melou a strkačkou
před budkami celníků a po vkročení do Kazachstánu už nás čekala
maršruta) a po chvíli už jsme byli v Taraz. Zde toho až tak moc
není, tak jsem se porozhlédl po městě a šel na vlak. Přes noc
jsem dojel do města Turkestán, což je místo s nejzajímavější
historickou architekturou a zároveň duchovní centrum země.
Nachází se zde mauzoleum Yasaui, které je za vydatné pomoci
UNESCO restaurováno.
Následující den brzy ráno jsem opět sedl na vlak z Ruska a
vyrazil směr Taškent, Uzbekistán. V těchto končinách zřejmě
platí, že čím jedete víc na jih, tím jede do exotičtějších a
nebezpečnějších krajů. Divy se začaly dít už ve vlaku, a to
například když přišel muž v civilu (prý kazašský milicionář) a
žádal si pasy. Jeden uzbecký mladík stále se zřejmě nepostavil a
dál hrál karty, za což si vysloužil několik kopanců do krku a
hlavy. Urychleně na to mu pas předložil. No pak šel ke mě, tak
jsem také pasport urychleně vytáhl, ale jak viděl cizí dokument,
tak se jen usmál, prohodil „Čekoslovakia – dobro požalovať" a
šel dál. Za chvíli jsme dojeli na hranice, kde zas nastal
problém s tím, že tam cizince asi často nevítají a potřebovali
mi dát razítko do pasu, ale zjistili, že ho nemají. Po chvíli
přišel velitel hraničního přechodu a požádal mě, abych
následoval jistého vojáka na jejich ústředí, kde mě stále
ujišťovali, že jsem jejich host. Po hodině mi cosi vrazili do
pasu a vlak mohl pokračovat do Taškentu. |
|
|